Sun/Sun

Schtimm

CD-EP (2002) - Clearpass / Tuba

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mer av Mrakoslav

Mer dunkel popjazz nordfra, men egentlig er det lite nytt som meldes.

Med Plays Mrakoslav Vragosh (2002) pekte Schtimm litt nese til anmelderstanden og innbilte oss at de drev på og ga ut verker av eldre, russisk herkomst. På tross av dette har de fleste grepet til harde terningkast og belønnet Schtimm med vakre kritikker og varme tilbakemeldinger. Schtimms dunkle, rolige og snevre "alkojazz" er til å bli klok på, og er svært givende å ha i heimen. Plays Mrakoslav Vragosh drar jeg fram med jevne mellomrom, selv om musikken ikke har en enorm spennvidde å by på.

Med Sun/Sun får vi en etterfølgende EP, litt à la Madrugada sin The Nightly Disease Vol.2 (2001). Dessverre ser jeg allerede før jeg putter den i spilleren at tre av seks låter er hentet fra Plays Mrakoslav Vragosh, noe som er helt greit men også veldig unødvendig. Bra låter, men de trengs da ikke å gjentas? Her hadde vel Schtimm hatt bedre av å spa opp kun nytt materiale for å ri ekstra godt på bølgene fra den gode kritikken. De nye låtene; Into, Tzwingelin og Hüttopol Sko er alle høyst godkjente. Men dette blir en litt for fattig opplevelse. Korte Into er Bjørg Ramskjell og en medfølgende synth og puls, helt greit men kun en låt som fungerer som mellomspill. Tzwingelin og Hüttopol Sko er veldig like hverandre, her ligger en søvning elgitar og vokal og flørter med hverandre uten særlig annet tilbehør.

Til å inneholde tre kjente låter, en svært marginal en, og to veldig likelydende "snutter" fra Schtimm synes jeg ikke Sun/Sun blir noe interessant kjøp. Jeg gleder meg til tredje hele album, og tror definitivt at de fire fra Saltdal har mer å fare med. Men her vises ikke akkurat det fram på noen god måte.