cover

Middle of Mist

Terje Isungset

CD (2003) - NOR-CD / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Folkemusikk

Stiler:
Fri-improvisasjon / Eksperimentell / Friform

Spor:
The Gorge
The Summit
The Mist 1
The Bog
The Boulder
The Knoll
The Mist 2
The Glen
The Mist 3
The Reed
The Tarn
The Path

Referanser:
Deathprod
Maja Ratkje

Vis flere data

Se også:
Two Moons - Terje Isungset (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Avantgardistisk og mytisk.

Det finnes knapt grenser for kreativiteten til perkusjonisten Isungset.

"I Terje Isungset sitt tilfelle er det ein jotne som reiser seg, og får det til å lyde som manande musikk når han ristar av seg sorp og saur."
Sa sauebonden, hesteoppdretteren og forfatteren Ivar Orvedal om Terje Isungsets musikk i 1999.
Bedre kan Isungset knapt beskrives.
Det finnes knapt grenser for virksomheten til perkusjonisten Isungset. I fjor utmerket han seg gjennom plata Iceman Is. Det er en plate med instrumenter utelukkende laget av is, innspilt på ishotellet i Jukkasjärvi i Sverige. Det er beskrivende for hans virksomhet som artist der han i mange år har brukt organiske elementer for å skape musikk og instrumenter. Med tilknytning til folkemusikk, både i den norske tradisjonen og folkemusikk fra andre steder, tilfører han en ny dimensjon ved å gjøre bruk av nye lyder framkalt av hjemmelagde instrumenter av tre, is, stein og metall, ved siden av å bruke tradisjonelle perkusjonselementer.

Middle of Mist er Isungsets fjerde soloalbum, og han står bak trakteringen av alle instrumentene. Denne gangen inkluderes blant annet perkusjon, harpe, trommer, skifer, waterphone, bukkehorn, tre og stein, i tillegg til hans egen stemme. Åsted for disse innspilllingene har vært Sofienberg kirke, men det meste har skjedd i Emmanuel Vigelands Mausoleum i Oslo. Middle of Mist er en fortsettelse av hans arbeid med å utforske nye lyder i nye rom, i søken etter nye klanger og farger. Det som særpreger Isungset er hans tilknytning til naturen, og naturlige lyder. Om det er gjennom folkemusikk, eller det minner om lydbilder som kunne passet i norrøn mytologisk kontekst, bærer det med seg et element av noe grunnleggende. Om det er noe grunnleggende norsk, eller ur-norsk, kan man gjerne si utfra hans geografiske tilhørlighet, men dette har i realiteten ingenting med nasjonalitet å gjøre.

Isungsets komposisjoner og improvisasjoner på Middle of Mist er veldig fokusert på rom, dybde og klanger. I likhet med Maja Ratkjes Voice fra 2002 har Isungset gjort opptak i Emmanuel Vigelands Mausoleum. Den litt kjølige, veldig klare og sterile romklangen greier Isungset å gjøre dyp og varm, og han skaper et rom som egner seg for kontemplasjon, ettertanke og meditasjon. Isungset har ingen religiøs overtone, dette er et humant prosjekt med musikken i fokus. Han er så fokusert og original i sin tilnærming til klangfarger og lyder at han som artist med denne platen får en sjelden egenart som trekker begrepet om folkemusikk og forankring i (natur) tradisjoner inn i fremtiden.

Og i kulissene står Helge Sten, og legger den siste finishen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.