Alog
Phonophani

Panorama - Alexander Rishaug (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Solo # 2

Rishaug antyder mulige landskaper som ligger godt skjult under ambiente og klikkende lydcollager.

Alexander Rishaug har tidligere i år markert seg i tospann med Lasse Marhaug på utgivelsen Feel Free at Home. En flott plate som samlet og bearbeidet en del eldre materiale fra Trondheims storhetstid som støyby, og som befinner seg i skjæringspunktet mellom Marhaugs notoriske støy og Rishaugs mer forsiktige ambient og clicks'n'cuts. Rishaug er også en del av trioen ARM, som slapp to plater samtidig tidlig 2004. Alene foredler Rishaug sine særegenheter og tar videre elementer fra hans debut Panorama.

Rishaug forlot Smalltown Supersound etter Panorama, og Possible Landscape slippes på det kunstmusikkorienterte og avantgarde-relaterte selskapet Asphodel i San Francisco. Der har han havnet i fin-fint selskap med storheter som Iannis Xenakis og Diamanda Galas, Christian Marclays djTRIO, Mick Harris, Ellen Allien og Otomo Yosihide. Alle tunge referansepunkter i dagens elektroniske undergrunn.

Men dette er ikke så tungt og alvorlig som Asphodels rykte skulle tilsi. En (liten) porsjon humor og lekenhet (sjekk slutten av My Favourite Place) befrir Possible Landscape fra alvoret og det noe pretensiøse som kan prege utgivelsene til Oval og Kim Cascone, artister det kan være naturlig å sammenligne Rishaug med på denne platen. Possible Landscape er i besittelse av en sjarm som gjør den mindre eksklusiv, men ikke mindre interessant. Fremdeles manes det fram ganske komplekse og godt gjennomarbeidete lydcollager, men en del av Rishaugs prosjekt er å være åpen og vise fram prosessene som ligger bak musikken. Det er vanskelig å være pedagogisk på en CD-plate, og det kan se ut som Rishaug har tonet ned akkurat den dimensjonen på denne utgivelsen.

Til tross for et relativt begrenset antall utgivelser, ihvertfall tilgjengelige, har Rishaug greid å etablere en signatur. Tendensen mot det varme, dronende og ambiente er alltid der, tilstede er også blandingen av feltopptak og klikkende computerlyder. Og ikke minst den lemfeldige omgangen med rytmebegrepet. De varierer gjennom alt fra abstrakte pulser til lyden av oppskrapete cd-plater som kjøres gjennom spilleren. Blandet med lyder i sinuskategroien er det ikke alltid en like behagelig opplevelse. Men det fungerer glitrende på et meta-nivå, og er kanskje årsaken til at Rishaug har havnet på Asphodel som verdsetter denne scratch, turntable-estetikken høyt. I og for seg er det også fort gjort å plasserere Rishaug i landskapet rundt det som i sin tid definerte mye av det som ble sluppet på den tyske labelen Mille Plateaux.

Skal man snakke om en norsk tendens på den lytteorienterte elektronikascenen kan det være noe å hente i linken mellom Rishaug og Alog/Phonophani. Rishaug kan oppfattes som noe strengere enn sine mer frittflytende og improviserende kamerater, men i de oppbyggende strukturene og i den rare, men sammenhengende logikken deler de den samme plattformen. I det perspektivet mangler også Rishaug litt variasjon i låtmaterialet. Possible Landscape er en jevn og helhetlig plate, men den mangler de store øyeblikkene, de tilfeldige eksplosjonene, og de uventede elementene som kan overraske og tilføre flere dimensjoner. Allikevel er dette en god samling med spor som gjør akkurat det tittelen sier; den antyder landskaper.