Hayden
Saturday Looks Good to Me
Richard Buckner

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Innlandsfolk

Tredje album fra Michigans Chris Bathgate viser en gryende stjerne på låtskriverhimmelen.

Et ektefødt barn av midt-vesten; Chris Bathgate vokste opp i Illinois, og er nå bosatt i studentbyen Ann Arbor, Michigan hvor han er en sentral figur i cafefolk-scenen i området Ann Arbor og Ypsilanti. Etter to egenutgitte skiver i løpet av relativt kort tid kommer han her med sin første på et noe mer etablert selskap.

A Cork Tale Wake viser en artist med god meloditeft, sans for velpleide arrangementer og mildt orkestrert lydbilde og generell stor forståelse av grunnleggende singer/songwriter-kvaliteter. Det er lett å hekte ham opp mot nabo Sufjan Stevens, men også andre folksters fra vesten; ikke minst Damien Jurado og Richard Buckner. Han veksler her med letthet mellom helt nedstrippet og mørk folk, pianoballader og enkelte saftigere utblåsninger (Restless, Smiles Like a Fist). Sjekk Madison House og The Last Parade on Ann St. som to gode eksempler på Bathgates evner som stemningsskaper av frosne vinterbilder og smeltende hjertepop på sitt aller beste. Mest umiddelbar er åpningskuttet Serpentine med sitt bestemte piano, fine koring og søtladne strykere.

Fleksibiliteten i arrangementene er større enn den relativt begrensede stemmen til Bathgate, og han fremstår mer som en stødig håndverker enn den helt store musikalske minerydderen. Mannen virker belest, og hadde det vært et vedlagt teksthefte er det mulig jeg ville søkt ned i dette. Han kaster noen skråblikk over det lokale miljøet og deler med oss noen indre kvaler, men uten det helt fester seg. Bathgate virker som en gjennomgående sympatisk type, og er for øvrig tilknyttet organisasjonen til forfatteren Dave Eggers, 826 National, som driver veldedig skrivetrening for ungdom og lærere.

A Cork Tale Wake har gått noen runder som bakgrunn til hverdagslige sysler, og hver gang har jeg blitt slått av at dette jommen er en trivelig plate som er grei å ha rundt seg, men uten at den akkurat har vokst til noe utover det. Den har nå likevel tatt sine runder, og vil sikkert gjøre det igjen. Ikke spesielt spenstig, men heller ikke ueffen lytting med bredt bruksomfang. På sitt beste vitner A Cork Tale Wake om en artist det lyser "lovende" over med stor skrift.