[capsule review in English available]

Når Englene Kommer Til Byen

Mercury Motors

Morgen og Kveld - CC Cowboys (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kugutter rundt bålet

En oppdatert utgave av bandet prøver seg og kommer fra det med troverdighet og gode øyeblikk.

Mange vil nok påstå at låter som Harry, Død Manns Blues, Tigergutt og Vill, Vakker og Våt er det beste Magnus Grønneberg har tilført norsk rock. Selv har jeg mest sans for den noe mer dempede og smygende Persille & Panser (1994), som jeg rasket med meg på et salg en gang. Derfor har jeg også sansen for Lyst. Dette er mer vuggende hyggerock enn skrålelåtene som alle mer eller mindre kan tekstene på. Herr Grønneberg har blitt en voksen mann og dette tyder på at vi har en artist foran oss som kan modnes med stil.

I den nye utgaven av CC Cowboys finner man også trommis Agne Sæther fra den gamle besetningen. Per Vestaby og Jørn Christensen er kanskje nye i dette bandet, men halvgamle hedersmenn i norsk rock (enten hver for seg eller sammen i Mercury Motors, Young Neils, Veslefrikk, Can Can, DePress, Thinkerbell osv). Sammen har de laget ei skive som både er nær og har trøkk. Ikke i den betydning at man tar seg selv i å spille lufttrommer, men den trykker seg inntil øret ditt og pulserer mot hjernen i takt med hjertet.

Lyst kunne med fordel vært farligere og mer utfordrende. Det blir litt for sorgmuntert og hyggelig her og der. Derimot inneholder den en solid dose gode låter på norsk. Det kan kanskje virke provoserende på både artist og fans, men jeg velger å putte dette i kategorien god rødvinsrock. Det er trygt, behagelig og har både samvittighet og sjel.

Grønnebergs tekster henger godt sammen med musikken. Han klarer slik å lage bilder og stemninger man lett henger med på. Det er bare å gynge med til På En God Dag, Lille Sibir eller Fyr I Speilet. En og annen kjedelig låt trekker litt ned, men Lyst har likevel en helhet som gjør at man fint kan høre hele skiva og trives med det.