Once Again - John Legend (2006)
Evolver - John Legend (2008)
Wake Up! - John Legend & The Roots (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sjelesørger

John Legend tar opp arven fra Marvin Gaye og Ray Charles når han leverer en meget sterk debut med Get Lifted.

Det er noe spesielt med en mann som velger seg etternavnet Legend. Som om ikke Stephens var bra nok for John, han måtte ha noe bedre - større. Noe forteller meg at John Stephens er skapt for storhet, og med debututgivelsen Get Lifted beviser han at Legend ikke er noen overdrivelse.

Det er mye gjenbruk i dagens populærmusikk, og Get Lifted er intet unntak. Det stjeles, rappes og hermes over en lav sko, men få gjør det med slik overbevisning som John Legend. I løpet av albumet hviles det tungt på gamle soulfavoritter, med Marvin Gaye, Ray Charles og Stevie Wonder øverst i referansebunken. Så forvent intet nytt, men gjør deg likevel klar for en innholdsrik aften når John Legend setter seg ved tangentene og bøyer seg frem mot mikrofonen. Let's get lifted.

Legend er ingen førstereisgutt. Han har gjort seg bemerket med kreative innhopp på utgivelser fra Alicia Keys, Janet Jackson og Kanye West de siste årene. Det er sistnevnte som har tatt Legend til sitt bryst og produserer og gir ut albumet i samarbeid med Sony Music. Samarbeidet ga mirakuløse resultater på Kanyes The College Dropout (2004), og nå får Legend igjen for innsatsen. Kanye dropper innom på låta Number One og bidrar ellers som låtskriver og produsent på store deler av albumet.

Det første som slo meg da jeg satt meg ned med skiva var hvor forfriskende det er å høre den klassiske kombinasjonen av vokal og piano. John Legend åpner albumet alene ved pianoet og den fløyelsmyke vokalen formelig smelter sammen med de første forsiktige tonene fra tangentene. Det er et klassisk soulnummer som fortsetter med Let's Get Lifted, og det er den behagelige vokalen til Legend som bærer denne låta og store deler av albumet. Ikke siden D’Angelo figurerte rundt millenniumskiftet har jeg hørt en så elskelig stemme i popindustrien.

Used To Love U er første slager fra albumet, og den sitter som et skudd. Uttrykket er oppdatert til et snilt møte mellom r'n'b-vokal og hip hop-rytmer, som får dansefoten til å svinge og hodet til å nikke smilende. Kombinasjonen av et tidsriktig, urbant uttrykk med en ufarlig og positiv artist er svært salgbart, så forvent at Legend et kommet for å bli.

Tematisk kretser albumet rundt kjærlighet, forholdet mann-kvinne og utfordringene tilknyttet troskap. En låt som She Don't Have To Know hyller utroskapets gleder, hvor linjer som "Then you ask me / To sneak outta town for just a day or three / Go to D.C. and hold hands publicly / All through the streets / Cuz they don't know you, and they don't know me". Men John Legend er en slu rev, så på Stay With You bedyrer han: "We been together for a while now / Growin' stronger everyday now / Feels so good and there is no doubt / I will stay with you".

Både Kanye West og Snoop Dogg gjør greie innhopp underveis, og begge er med på å forme uttrykket i sine respektive retninger. Slik sett kunne Number One godt vært å finne på The College Dropout, mens I Can Change ikke hadde vært et utskudd på R&G (Rhythm & Gangsta - The Masterpiece) (2004). Det er dog når Legend roer det ned alene ved pianoet at magien tiltar, som på den umåtelig vakre Ordinary People. Dette er en kjærlighetserklæring til kvinnen på linje med det Marvin Gaye leverte i sine glansdager.

Mot slutten av utgivelsen drar John på seg gospeldrakta og får med seg store deler av Stephens-slekta på den guddommelige It Don't Have To Change. Det er et stykke unna kraftsalvene som The Staple Singers presterte i sin tid, men det er mer enn bra nok til å få skikkelig halleluja-trang hos undertegnede.

Jeg lar meg begeistre av Get Lifted og John Legends vinnende vokalprestasjoner. Det er godt å oppdage at dagens artister innenfor det urbane r'nb/hip hop-segmentet også kan levere album som, musikalsk sett, holder stikk. Det er ikke nyskapning Legend leverer, men det svinger bra og det gir meg troen på at ekte musikk av ekte musikere kan være på vei tilbake. Kan hende Ray Charles ikke døde forgjeves.