Ensom Ulv

Åge Aleksandersen
Ulf Lundell

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

En ensom ulv fra Hammerfest

Om skjæbna og historie som har foinne sted.

Er vi alle kunstnere når det kommer til stykket? Ligger det et verk, kanskje et mesterverk, latent dormende i selv det mest fordringsløse sinn? Man kan seg spørre, hvor kommer ellers alle disse middelmådige bøkene, platene og "konsept"-kunstverkene fra som slavisk lanseres i Dagbladet, Bokbadet og underkastes adspredt omtale i Skavland-showets erkjennelsesfattige debattkulisse? Hei, alle er jo ikke "kreative" må vite! Er du ikke "kreativ" på jobbintervjuet får du ikke vaske dass engang. Visste du ikke at dagens finansanalytikere og papirflyttere er de mest kreative mennesker vi har? De tjener jo spenn - ergo er de kreative. Halleluja.

Her er virkelig en kreativ person: Geggen Mauno fra Hammerfest. Med slikt et artistnavn er vel sjansene for internasjonal lansering små ("Goggy Moon"?). Så virker da Geggen ikke så opptatt av de ytre faktorer ved vår menneskelige tilstand heller. Musikken hans er klassisk singer/songwriter-opplegg med rockband som nogo attåt. Tekstene står i fokus og inderlighetsfaktoren er høy. Det handler om "hverdagsliv", visstnok noe folk uten de helt særskilte marginale kjennetegn må gjennomgå daglig hele veien fra vugge til grav. Med denne poesikategoriens nådeløse logikk handler Geggens låter ubønnhørlig om folk, med stor F: forhutlede eksistenser (Brun Kafé), den lille manns maktesløshet (Hold Opp, Slutt å Tøv), frustrerte menn (spor 4, 5, 8 m.fl.) og disse forbainna rikingan (Millionær).

Vel, det er kompetent og velegnet for fredagskvelder på Osloutelivets sjekkeplass for 40-åringer, Smuget. Eller Hammerfests tilsvarende etablissementer. Geggen minner en del om Åge Aleksandersen: samme messende inderlighet, samme fokus på det lille, selvopplevde og det store, betydningsfulle. Men det skal jaggu Geggen Mauno ha: Han nøyer seg med de små ord om de store ting. En sympatisk kvalitet. En poets kjennemerke.

Åge, eat your heart out. Det bor en kunstner i oss alle.