Tom Waits
Scott Walker

Hello, Voyager - Evangelista (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Queen of darkness

Carla Bozulich med sitt andre album som Evangelista, igjen backet av Montreals fineste.

Carla Bozulich har en omfattende karriere som strekker seg tilbake til det tidlige 80-tall og eksperimenter innen industriell og avantgarde musikk. Mest kjent er hun nok som vokalist i alt.countrybandet The Geraldine Fibbers, som på et tidspunkt bestod av både Nels Cline (senere Wilco) og Jessica Moss (senere A Silver Mt. Zion). Spennet gjennom hennes virke gjenspeiles da også i Evangelista, hennes prosjekt som tok form i 2006, først som en soloplate av samme navn og i 2008 som et eget prosjekt. Hello, Voyager - for øvrig den første platen på canadiske Constellation som ikke bestod av en canadisk artist - var et vellykket møte mellom Bozulich og nøkkelfolk i scenen rundt Constellation. På oppfølgeren Prince of Truth møter vi igjen mange av de samme folkene, og før nevnte Moss og Cline er igjen med som en del av Evangelista.

Dette er likevel langt fra gjengs alt.country. Bozulich har utmerket assistanse av de mange musikerne her, og de bidrar til å gi hennes svarte historier både en spennvidde og følsomhet som dette prosjektet fortjener. Hun fortsetter sin kontinuerlige graving etter forstyrrede og komplekse variasjoner, på en plate der hun skrur den mørke skruen enda et hakk strammere. Alle låtene drar seg mellom 5 og 10 minutter i lengde, og det er få lysglimt for lytteren å slappe av til her.

Åpningskuttet The Slayer introduserer en nærmest dommedagsaktig stemning med skjærende gitarer, industriell perkusjon og Bozulichs piskende stemme. The Slayer er en tung start på en plate, som riktignok åpner seg mer etter hvert. Den gravkammerorienterte Tremble Dragonfly etterfølges av den utsøkte cabaret-balladen I Lay There in Front of Me Covered in Ice. La deg henføre av disse fem magiske minuttene. Sterk er også You Are a Jaguar, som deler noe av Sonic Youths tidlige lydbilde og med Bozulich som en mørkere tvilling av Kim Gordon. Det er i slike øyeblikk Bozulich etterlever Evangelistas merkelapp som "gospel noise".

Fra den soniske armageddon innledningsvis til den beksvarte ti minutter lange vuggesangen On the Captain's Side toner ut i natten, er det igjen klart at Carla Bozulich har gitt ut en særpreget og - etter noen runder - givende plate.