Dear Catastrophy Waitress - Belle & Sebastian (2003)
I'm a Cuckoo - Belle & Sebastian (2004)
Push Barman to Open Old Wounds - Belle & Sebastian (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Melankolsk pop par excellence

God gammel oppskrift blir nok et bevis på bandets storhet.

Fire år etter den kommersielle suksessen med The Life Pursuit kommer en etterlengtet fullengder fra de skotske indie-yndlingene. Lever den opp til forventningene? Med et usedvanlig godt kartotek i snippsekken, er nemlig fallhøyden stor, noe pressens blandede mottakelse av albumet har bevist. Men ikke la deg skremme! Skeptikerne er strengt tatt mer skeptiske enn nødvendig.

Hvorfor? Belle and Sebastian er fremdeles Belle and Sebastian. Musikken er fortsatt pure pop excellence. Sangene framstår som barnslig undrende, og har det harmoniske og vakre som siktemål. Søte vokalharmonier er tildekt et melankoliens slør, hvor en sår nerve ligger innunder det perfeksjonerte. Det er rett og slett levedyktig pop som vokser for hver gjennomlytting, i stedet for at du ender opp med å stå tomhendt tilbake.

Forundringsfulle og drømmende kvinneblikk pryder i kjent stil albumcoveret, denne gangen framstilt i et rødlig skjær. Førstesporet åpner plata på taktfast vis. Den melankolske kvinnevokalen er fløyelsmyk og svevende, mens Murdochs korbidrag minner oss om at det er lysere i enden av tunnelen. "Make me dance / I want to surrender" synges det, før neste sang oppfyller lovordene.

Come On Sister følger nemlig opp som en av de beste på plata. Orgelet fører sangen genialt av gårde, hvor man umulig kan la være å smile av de fengende tonene. Det medrivende og tighte formatet ligner The Life Pursuit. Andre sanger i samme sjargong er Write About Love, I Can See Your Future og I Want The World To Stop. Den førstnevnte er en fantastisk flott og catchy affære, mens den sistnevnte er albumets åpenbare hit. Produsent Tony Hoffer (Beck, Supergrass) er med fra forrige gang og sørger for et fastere uttrykk enn bandets tidligste album.

Mellom det umiddelbart lystige og melankolien finner B&S sin vante plass. For melankoli er nødvendigvis ikke et onde, det er en tilstand preget av drømmer, sinnsro, tanker og refleksjon. I krysningen mellom de to leverer bandet musikk som vil deg godt. De behandler sin lytter med ømhet.

The Ghost of Rockschool er et personlig høydepunkt. I en rolig tilnærming sørger blåsere, samt slentrende og fløyelsmyk sang for en deilig stemning. Bandet framstår her slik de kan høres på A Boy With The Arab Strap og If You're Feeling Sinister. Og når jeg på Read the Blessed Pages hører antydninger til Murdochs karakteristiske lesping, kommer ikke tweepop-genren særlig mer til sin rett. Sunday's Pretty Icons er videre en finfin avslutning av et knakende godt B&S-album.

Norah Jones' bidrag på Little Lou… føles noe unaturlig, uten at det er noen dårlig sang. Den er bare mer Jones enn Murdoch, og bidraget burde like gjerne vært omvendt. Det kan også nevnes at I'm Not Living in the Real World framstår som et unødvendig og masete låtvalg.

Er det bare gammelt nytt sier du? Det kan godt være, men det er ubetydelig så lenge albumet er en fryd for øret. Etter et par gjennomlyttinger føyer den seg elegant inn i den fargerike rekken av nydelige B&S-album.