Arch Enemy
Soilwork
Dark Tranquillity

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En dør inn til Hardrocken

Store forventinger stilles til verdens ledende Gøteborg-metallband.

In Flames fra Gøteborg er med The Soundtrack To Your Escape ute med sitt syvende studioalbum, og befester med dette sin posisjon som det mest trendsettende bandet innenfor den såkalte Gøteborgmetallen. Sjangeren kan betegnes som svært melodiøs death/trashmetal, og kan knyttes til flere anerkjente band, som Soilwork, Arch Enemy og Dark Tranquility.

Det ble knyttet store forventninger til In Flames nye plate etter at forgjengeren Reroute to Remain (2002) gjorde det skarpt både hos presse og fans. De har etterhvert opparbeidet seg en svært stor fanskare rundt om i verden, liveplaten The Tokyo Showdown (2001) bekrefter vel dette.

Det ble i forkant av The Soundtrack To Your Escape snakket om at In Flames kom til å lage en enda glattere og mer kommersiell plate, for å erobre MTV og med det få enda høyere salgstall. Etter en 10 sekunders intro treffer platas første spor, F(r)iend, meg som en knyttneve i ansiktet, og slår med det ut all spekulasjon om nu metal-sound og In Flames som fremtidige Pepsi-gladiatorer. Det låter tradisjonelt, likevel nyskapende; tungt, men melodiøst, annerledes, men likevel veldig In Flames. Vokalist Anders Friden gjør en storartet jobb på plata. Han bruker ren vokal i mye større grad enn tidligere, noe som ikke er så rart, siden han mestrer den rene, noe psykotiske stemmen på en eminent måte. Den aggressive og gromme brølevokalen er heller ikke et ukjent bord for den svenske sangfuglen, og jeg fryder meg. Anders har kommet lengre fram i lydbildet denne gangen, uten at det ødelegger tyngden og suget fra bassen og grunnriffene.

The Quiet Place ble for en drøy måned siden gitt ut som singel. Låten er representativ for stort sett resten av plata med den ovenfornevnte tyngden, samt de intelligente og velspilte riffene som konkurrerer mot vokalarbeidet. Der finnes også noen elektroniske elementer, disse benyttes først og fremst som effektforsterkerer og gir lydbildet et litt mer moderne preg. Tilløp til vokalmodulering og samplinger krydrer lydbildet ytterligere. Nå er det likevel tradisjonelt metallarbeid som utføres på platen, og den har en feeling som kan appellere til hardrockere, som kanskje ikke er veldig interessert i dødsmetall.

Flere av låtene, som Evil in a Closet og Borders and Shading holder et litt roligere tempo, som nok kan fungere som en dør inn til hardrocken. Nå er riktignok skillet mellom hardrock og metall litt flytende, men hvis vi for eksempel kaller Hellacopters for hardrock, bør tilhengere av dette bandet sjekke ut denne utgivelsen. Når dette er sagt, bør det nevnes at The Soundtrack To Your Escape først og fremst er et produkt for fans av Gøteborgmetallen, og for lyttere av melodiøs, velspilt metall.

Platas siste spor, Bottled, er blant de hardeste og sterkeste her, og setter et bestemt punktum etter 47 minutter med kvalitets-metall.

In Flames beviser med denne utgivelsen at de er et av Sveriges fremste metallband, og en meget god ambassadør for skandinavisk dødsmetall.