Lars Vaular

For Sant Til Å Være Godt - John Olav Nilsen og Gjengen (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nedsig?

John Olav og Gjengen har roet ned og reflektert over galskapen fra debuten.

John Olav Nilsen kom som en rakett ut av en gin-flaske i 2009, og ble fort sammenlignet med en legende med nesten samme etternavn, hovedstadens rockepoet Joachim Nielsen.

Men ryktet om den tidligere rapperen fra Loddefjord og hans kumpaner hadde allerede rukket å ulme i mange måneder, før en konsert i februar 2009 skulle være med på å sette et kraftig fotavtrykk i norsk rocks historie. Selv om konserten var av det litt underlige slaget, fikk den de fleste forståsegpåere til å få tilbake troen på norskspråklig rock. Denne februarkvelden i 2009 innledet en ny æra på landets musikkscene; norske tekster var stuerent igjen.

Og selvfølgelig ingen røyk uten ild. Da debutalbumet kom et halvt år senere, brant det fremdeles godt under fingrene til landets anmeldere og forståsegpåere. Begeistring, lovord og toppkarakterene ble delt ut etter noter.

Ganske nøyaktig to år etter at snøballen for alvor begynte å rulle for guttene fra Loddefjord, er album nummer to, Det Nærmeste Du Kommer, en realitet. Før jul fikk vi stifte bekjentskap med den utvalgte singelen Skrekkfilm fra årets album. Og det lovet bra. Umiskjennelig John Olav Nilsen & Gjengen; passe dystert og irriterende catchy. Helt i tråd med de låtene vi både bifalt og lot oss irritere over i 2009. Det var fremdeles den litt skakke, skranglete og umodne John Olav som herjet avgårde på smått lysskye eventyr sammen med gjengen sin i Loddefjord.

I vår anmeldelse av For Sant Til Å Være Godt (2009) fremheves det at: "På sitt... vis, stuper heile banden fryktlaust uti eit kokande opplegg som aldri nærmar seg lunkne tendensar." Og det var det som gjorde at debuten satt som den gjorde. I denne fryktløsheten fantes en helt egen nerve, en helt egen umiddelbarhet som gjorde det så levende på sitt eget vis. Og det var nettopp dette som var så genialt. At platen var så hysterisk på alle nivåer, at den tok vendinger som virket helt hodeløse. Akkurat denne litt umodne, fandenivoldske holdningen var det som skilte albumet ut fra massene.

Men det er ikke så umiddelbart nå lenger. Det Nærmeste Du Kommer viser en mer reflektert, moden og mindre sprellete spellemann. Der debuten er smått ubegripelig på alle nivåer – både i fremtoning og i tematikk, er denne platen mer gjennomtenkt og moden, mer reflektert og satt. Og tempoet er betydelig lavere. Forrige gang ble dramatiske tekster ufarliggjort ved å bli pakket inn i dansbare, allsangvennlige og oppstemte melodier. Denne gangen blottlegges tekstene i større grad. Og ordene draperes overveiende mer i hjerteskjærende og dyster melankoli.

John Olav Nilsen og Gjengen krever litt mer tålmodighet denne gangen. De vil ikke at du skal danse i gatene, knuse flasker og jage rundt sammen med dem lenger. Nå reflekterer de over tidligere galskap, og det gjøres i et mer livstrøtt tempo. Og det er forsåvidt helt greit, til tider faktisk helt briljant. Men låtene blir i det store og hele litt ujevne, og særlig midtpartiet på platen sliter. Det er ikke bare teksten som blottlegges denne gangen, det kommer i større grad frem at John Olav ikke er verdens mest stødige vokalist. Særlig på låten I Veien blir dette irriterende merkbart. Og også de singer/songwriter-flørtende låtene Emilie og Det Har Aldri Føltes Mere Riktig Å Ta Feil faller litt sammen mellom bautaene på begynnelsen og slutten.

Men for all del, John Olav er fremdeles en fascinerende dyktig låtskriver. Fra Livet Og Ned og To Hestehoder beviser dette. Men vi skal ikke tilskrive han umenneskelig evner av den grunn. Som for de fleste andre dyktige låtskrivere, tar det også for John Olav litt mer enn et år å snekre sammen en plate gjennomsyret av uimotståelige låter som han og Gjengen gjorde på For Sant Til Å Være Godt.

Det Nærmeste Du Kommer er ikke et gedigent nedsig, men kanskje en ørliten skuffelse - eventuelt brenner det fremdeles et inderlig håp om at For Sant Til Å Være Godt ikke var for god til å være sann.