Pelle Parafins Bøljeband
Stonehenge
Green Day

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hjemmebrent fra Svidd Grevling

Ingenting er ordinært når bandet med det geniale navnet Svidd Grevling fyrer av sin humoristiske gladpønk.

Svidd Grevling. Hør på det fantastiske bandnavnet! Jeg mener, hvem kan unngå å bli sjarmert i senk av noen som kaller seg Svidd Grevling? Ikke denne jenta, i hvert fall. Visstnok sto valget mellom Brent Bever og Svidd Grevling da Porsgrunn-kvartetten jaktet på et navn. Men fordi gutta syntes bokstavrimet i bever-alternativet ble litt vel teit, vant altså rovdyret over gnageren.

Det er imidlertid ikke bare det fantasifulle, fengende navnet som gjør Svidd Grevling til et band utenom det vanlige. En ting er at telemarkingene i sitt sivile liv har yrker man ikke akkurat forbinder med verken pønkrock eller gryende stjernestatus: At en finanskonsulent, it-konsulent, kjøkkenkonsulent og studiekonsulent slår seg sammen og spiller førstemann-til-mål-rock om en blodappelsin er langt fra dagligdags kost. Legg til det faktum at bandet ble startet da vokalist Morgan Henrik Lunde i en alder av åtte år snekret sin første gitar i sløydtimene. Ta samtidig til etterretning at Svidd Grevling er sitt eget plateselskap - gutta selv har brent alle de 250 eksemplarene som finnes av Risiko og selger CDen via Internett på egenhånd. Da skulle det heller ikke overraske deg at det usedvanlig oppfinnsomme firkløveret også har funnet opp sin egen musikalske sjanger: Cherrock - oppkalt etter de beryktede cherrox-støvlene knapt noen under 30 har oppvokst uten. Ser du bort fra den særegne forkjærligheten for barndommens vinterstøvel nummer 1, kan cherrock defineres som gladpønk med norske tekster.

Helt unødvendig å si, selvfølgelig, men heller ikke tekstene til Svidd Grevling er særlig A4. Ord om "tipstelefonen", "algoritme" og "blodappelsin" har definitivt ikke like hyppig frekvens i rocketekster flest som hos våre nye venner; stort mer vanlig er det ikke å synge sanger om økonomisk risikopolitikk eller pantsetting av biler. Bandets humoristiske sans fornekter seg ikke på tekstfronten: "Men hva skal man gjøre når økonomien sovnet stille inn? Flyttet til Verdal, men flaksen var nok blåst. Nå svømmer jeg rundt Norges kyst på jakt etter Se & Hørs flaskepost".

Ok, da, så må jeg innrømme at Svidd Grevlings spilltekniske kvaliteter ikke akkurat er de beste. Snarere tvert imot. Og skuffende nok når ikke bandets boblende kreativitet frem til verken gitarriffene eller melodiene - de faller i stedet ned på velbrukte og relativt uinteressante musikalske oppskrifter. Likevel kan jeg til en viss grad overse og tilgi disse opplagte manglene ved Risiko. Etter å ha hørt EPen noen ganger på rad føler jeg meg både glad og energisk - særlig tittelkuttet Risiko svinger det skikkelig av. Og selvfølgelig: Svidd Grevling får minst ett (nesten to) ekstrapoeng på karakterskalaen for det geniale bandnavnet. Og kom ikke og si at det ikke er vel fortjent!