Simple Minds
Big Country
Armoury Show

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

New Wave på høyden

Bono og Billie Joe Armstrongs helter med alle singlene samlet i en flott boks.

The Skids var et mange band på de britiske øyer som ga ut en rekke singler og en mindre håndfull lp'er på slutten av 70-tallet, og tidlig 80-tall. Historien om det skotske bandet startet i 1977 med frontfigurene Richard Jobson og Stuart Adamson som seks måneder etter sin første konsert platedebuterte med en trespors ep. Som så mange andre unge briter var det en opprørsk kvartett som viste energi, råskap og kraft. I løpet av de første månedene fikk kvartetten varmet opp for de langt mer kjente som Clash, Buzzcocks og Stranglers. Debuten var ikke spesielt ekstraordinær men god ekte 77-punk inspirert av den engelske . De første singlene var fengende og kan sammenlignes med Stiff Little Fingers i både låt, lyd og Jobsons vokal som var intens og frisk.

Kvartetten fikk etter hvert smake på litt suksess og var i et kort øyeblikk framme i rampelyset. Men der de andre bandene som Clash og Buzzcocks fortsatt den dag selger i store mengder og er et soleklart valg for å fylle hullene i platehylla, har ikke Dumferline-vennene klart dette. Kvaliteten var i hvert fall der.

Størst suksess nådde de med fjerdesingelen Into The Valley (10.plass på hitlistene) – klassisk allsangsrefreng med sterke gitartoner fra Stuart Adamson som sammen med Jobson skrev majoriteten av låtene. Gitaren var hovedinstrumentet den første tiden, men etter hvert ble synthen tatt i bruk uten at den stjal eller redusere gitartonenes betydning. Gitarist Adamsons intreresse for å skape en slags sekkepipelyd fra gitarstrengene var spennende og nyskapende, forskjellig fra samtidens band. Utviklingen på Adamsons sound skulle imidlertid blomstre fullt ut noen år senere i hans neste band – Big Country.

Der eksempelvis Simple Minds første plater helte mot krautrocken var The Skids' bruk av synth langt mer rockeorientert med en fast struktur på vers og refreng. Imidlertid resulterte bruk av synth at lydbildet ble mer pompøst og storslått. Hør bare på Grey Parade (b-side) der The Skids høres ut som et stormende new-romantics band.

At låtene og refrengene skulle være catchy var obligatorisk og i det dansefulle hjørnet var bandet med singlene Masquerade og Working for the Yankee Dollar som er langt skritt fra den harde 77-punken. Sistnevnte var også sporet der Adamson startet utviklingen av den gitarelektriske sekkepipelyden. Punkånden derimot ga de aldri slipp på – hør låten Monkey McGuire Meets Specky Potter.. midt oppe i synthperioden er en knallhard rockete punkete instrumentallåt.

Knappe 4-5 år etter starten var The Skids også historie. Adamson forsvant ut i 1980, og dannet nevnte Big Country med stor suksess. Jobson startet Armoury Show som har gått i glemmeboka. Et par singler ble gitt ut uten Adamson, men den store gløden og spiriten som kunne høre på alle de andre singlene var borte, og da var vel greit å si takk for seg.

Sine nye minutter i rampelyset fikk bandet gjennom at U2 og Green Day hentet fram The Saints Are Coming i forbindelse med Katarina-stormen (i 2005) og ga denne ut som singel. All heder til Bono og Billie Joe Armstrong men de klarer ikke å tangere The Skids' versjon.

The Singles Collection samler alle bandets singler a- som b-sider i en flott boks med stor booklet som viser alle coverne med sin egen lille historie. Det var jo også denne tiden som b-siden hadde stor betydning og holdt høy karakter, også for The Skids. Dokumentasjon viser et band på søken - referansene til punken høres stort sett gjennom de fleste låtene, men det er band som ønsket mer, men klarte ikke å nå helt fram. Samlingen er absolutt verdt penga sine og du får mange gode punkete, synthete, rockete, new wavede minutter å glede deg over hvis denne skulle havne i platehylla.