Walk It Like You Talk It

Stage Dolls
Da Vinci

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Return med Return fra Stange

Intet nytt fra Return, vinnerformelen er ikke avveket.

Og nå: Et rykende ferskt opus fra Return... fra Stange! Beklager, jeg kunne ikke dy meg. Det flere enn undertegnede husker best ved denne gruppa, som opplevde en hektisk men relativt kortvarig suksess på 80-tallet, er dens opphav i de skogdekkede flatbygder i sør-Hedmark. Det vakte berettiget munterhet dengang bandet snurt og surt frabød seg Vidar Lønn-Arnesens konsekvente omtale av bandet på Ti i skuddet som "...fra Stange". Hva er så spesielt med å komme fra Stange, spurte Return, var dette et forsøk på å drite ut gruppa og musikken deres? Selvsagt var det noe sånt Lønn-Arnesen pønsket på. Vi har jo aldri blitt opplyst om at Åge Aleksandersen var trønder, Jan Eggum bergenser eller Stavangerensemblet kom fra oljebyen i vest. Bandets furtne selvhøytidelighet sto godt til deres pompøse puddelrock. En stakket stund preget denne heavy metal-klonen norske hitlister, før bandet sank inn i relativ forglemmelse.

Forbausende høyt salg av et samlealbum for et par år siden er foranledningen til deres nye plate, Return med Return. Fiffig ordspill, gitt - de er "back!" Back from the future, høres det ut som, da intet er forandret. Alle fans kan ta det helt med ro, Return har ikke avveket fra sin vinnerformel med skingrende heavyriff, tungt komp og en hel rull av "ballader" i kjent og kjær stil. Enhver dristighet er fraværende, det måtte i så fall være i flørten med "rapkulturen" på plateomslagets nedtaggede bakgate. Puddelrock-mytologiens typegalleri figurerer i tekstene som med gamle venner fra rock'n'roll-sirkuset: Fallen Angel, Heroes and Knights, Holy Water. Det er også en forsøksvis politisering av enkelte tekster her, en klar utvikling fra deres gamle plater. På TV-Song synger Knut Erik Østgård om hvor deprimert han blir når han glor på fjernsyn: "The nine o'clock news is bringing me down/ I'd rather spend the whole night out on this town..." Undertegnede slutter seg helt til denne formuleringen. Etter en helaften fredags-tv på NRK er vel Gud og hvermann klar for ei rensende fyllekule, forutsatt at "this town" ikke dreier seg om det overprisede posørparadiset Oslo.

På Mr. President serverer Return den programatiske anti-Bush låta. Her er teksten av det mest banale slaget, men forsåvidt helt i balanse med puddelrockfenomenets habitus forøvrig. På låta hører vi at Bush er på fisketur mens amerikanske soldater blir drept i ørkensanden. Vi får høre at hevn er alt som sitter i huet på tullingen og "diplomacy did not bring oil to your table". Låta slutter med en rådløs og desperat apell til presidenten om at "you can't always have your way", mens et barnekor sukrer til refrenget med sin "rørende" koring.

Vet dere hva, kara: Vi er så heldige her til lands at vi har den vestlige verdens mest visjonære politiker, en mann hvis gjennomtrengende analyser og akutte løsningsorienterte reflekser gjør ham til en global politisk James Bond og Nostradamus på samme tid. Jeg vil råde Return til å studere hans kanoniske skrift "Brev" fra 1995, hvor denne tids største geopolitiske seer sorterer problemene og viser oss veien fram. Defaitismen og frustrasjonen som ytrer seg som oppgitthet over verdens skjeve gang i Mr. President kan snus til optimisme på menneskehetens vegne ved å studere denne mannens dypt funderte verk. Hans navn: Torbjørn Jagland.