Screaming Trees
The Black Crowes
Danko Jones

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dead end in Tacoma

Maskulin rock som sprengåpner svetteporer og overstimulerer hårveksten.

Denne kvartetten fra Tacoma er et relativt nytt amerikansk band, som i likhet med mange andre unge menn vil slite med å få oppmerksomhet i trengselen av gitardrevne rockeband. Har du lyst på et godt stykke rock du kan ha for deg selv, er ikke dette et dumt alternativ. Vokalist Jeff Angell er som en slags krysning av Mark Lanegan og Danko Jones. Bandet spiller hard og svett rock, ikke helt ulikt nevnte Lanegans gamle band Screaming Trees. At dette bandet har vært en inspirasjonskilde er vel heller ikke utenkelig, ettersom begge band har sitt opphav i staten Washington.

Jeg falt ikke umiddelbart for Post Stardom Depression, men sørga for å gi dem et par sjanser til. Resultatet var at deres bluesa muskelrock smøyg seg på meg og blei sittende til slutt. Her er det nemlig sterk svettedunst og høy helsetrøyefrekvens som gjelder. I bånn ligger en hårete og sterk tyngde, mens Jeff Angell raller kontrollert over. Bandet får det til å svinge, på sin hvite og halvskitne måte. Skiva drar aldri helt over i grunge- eller stonerland, men har noe av den samme kraften og driven man vanligvis får servert innen slike stilarter.

Låta Honeymoon Killer får det til å løsne i ledda og smører nervene med pågangsmot og testosteron. Under Who Cares Come On er det neven i lufta og det fårete gliset planta rundt flasketuten. Som det sikkert er lett å forstå, er dette ei skive for de enkle gleder. Det river og røsker i strenger og stemmebånd på ganske velkjente måter. Her får man heller bakoversveis av trøkket enn oppfinnsomheten.

Post Stardom Depression styrer unna å glefse deg i trynet hele tida. De holder heller litt igjen for å skape større rom og variasjon, slik som i When It Comes To Cars. Det låter modent og gjennomtenkt, med mer enn et glimt i øyet. Let's Destroy kunne ha vært en outtake fra tidligere nevnte Screaming Trees sitt fantastiske Sweet Oblivion-album (1993).

Ordinary Miracles er langt fra den mest originale skiva fra 2003. Den er likevel et stødig rock'n'roll-produkt i en underskog av vinglete trendvekster. Denne kan du godt ha i bilen når gutta skal sitte på... skulle ønske jeg hadde bil når jeg hører så god kjørerock... eller i det minste lappen.