Taureau
Drum and Chase
Ghost Hunter (Stacey Pullen rmx)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Franske spektralsteiner

En og annen godbit, men først og fremst en samler smekkfull av ujevn og ustabil electronica.

Radio Nova i Paris har pumpet lufta full av undergrunns house og techno siden midten av 1990-tallet. Ved hjelp av en rekke samleplater har de spredt gospelet utover frekvensens rekkevidder, og opparbeidet en stall av DJer som det er all grunn til å respektere. En av dem er Gilb'R, som har satt sammen disse eklektiske smaksprøvene fra rytmescenens mindre kjente sider.

Det starter nokså ufarlig med to atmosfæriske spor. Joy leverer en små-funky, vokaldrevet låt som det er lett å glemme. Denne følges opp av den meget avslappende Romeo's Fate i I:Cube remiks. Originalversjonen tilhører kollektivet med det meningstomme navnet Sylk 130, hvor King Britt er en av hovedmennene. Han er mest kjent som remikser og produsent for Macy Gray, Tori Amos og G-Love and Special Sauce. Ingen av disse åpningslåtene gir Nova Records den honnøren de fortjener som leverandør av spenstig og ikke-kommersiell elektronisk musikk.

Det blir litt mer interessant når Orange Water entrer med Lo Tek. Dette er techno minimalisme i samme gate som britiske Autechre, om enn i en litt snillere utgave. Stemningen stiger ytterligere på Pavel Kostiuks Les Misérables, som også har et meget sparsommelig lydbilde, men hvor det repeterende elementet er av det lystige slaget. Blippene og bloppene høres glade ut, og et orgel er med på å tilføre litt varme.

Første høydepunkt er det Patrick Forge og Christian Franck som står for under navnet Da Lata med sporet Prà Manhà (New Sector Movements). De forener den mantra-aktige, brasilianske vokalen til Lilliana Chachian med perkusjonen til Oli Aalbergaria, og resultatet er et eksotisk stevnemøte som har gjort denne godbiten til en hit på klubber i Japan og New York. Ved hjelp av Erro er vi straks tilbake i trygg og god vestlig tradisjon med kjærlighetserklæringen Don't Change. Ikke særlig inspirerende med kjedelig, sjelløs vokal og en rytme som går og går i bakgrunnen uten å bli noe mer enn staffasje for den syltynne vokalen.

Et absolutt høydepunkt er Eddy Louiss' Taureau. En gammel ringrev dette her, som trakterer orgel og piano som få andre. Etter å ha spilt med Dizzy Gillespie og Stan Getz på 1960-tallet, la han ut på egne veier på 1970-tallet og er fremdeles aktiv med et meget groovy Hammond B-3 orgel, som skiller seg radikalt fra alt annet på denne utgivelsen. Denne perlen følges opp av Paradoxs frenetiske Drum And Chase, som ikke utdyper drum'n'bass-sjangeren nevneverdig. Fungerer helt sikkert fint som soundtracket til en opphetet biljakt eller den slags, men er ellers ganske tam og helt uten fraspark. Avslutningsvis inkluderes det noen avbrekk med mer atmosfæriske overganger som minner sterkt om Goldie for seks år siden. Jeg blir sittende igjen med følelsen av at denne typen rytmeronking snart vil dø hen på grunn av kreativ innavl i miljøet, hvis intet drastisk skjer. Drum'n'bass har sin plass på dansegulvet, men på skive blir det bare mas og oppramsing. Skiva avsluttes med Jurymans Ghost Hunter, som ikke engang den allmektige Stacey Pullen kan redde i en remikset versjon.

En usedvanlig ujevn utgivelse dette her til å være en miks-skive levert av en stødig DJ. Variasjon er positivt, for all del, men når kvaliteten er såpass ustabil er det vanskelig å anbefale varmt. Det er synd, for her er det en og annen godbit som nok ikke er veldig enkel å få tak i andre steder.

NB. Promoen vi har mottatt fra selskapet ser ut til å ha en litt annen låtrekkefølge enn den ferdige platen.

The Clientele - Strange Geometry

(Merge)