Fatboy Slim
Faithless

Goodbye Country (Hello Nightclub) - Groove Armada (2001)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke ueffent

Litt ujevnt og til tider pinlig, men tilfredstillende album med ny vokalist fra Groove Armada.

Groove Armada har siden begynnelsen vært en konstant bagrunnslyd på den engelske klubbscenen med en og annen hit som går en moderat seiersgang på klubber, hitlister og enkelte reklameinnslag. Dette i likhet med andre britiske arister i samme musikalske nabolag, som Fatboy Slim, Basement Jaxx og Faithless. Men Groove Armada har alltid vært den snørrete lillebroren som skuler rundt nærmeste hushjørne. Dette kan muligens forandre seg når deres nyeste utgivelse får fotfeste. Et steg nærmere akustisk lyd med mye instrumentalisering og mindre samples og banale synthriff enn tidligere.

Åpningslåta Look Me In The Eye Sister, med gjestevokal av Jessica Larrabee fra She Keeps Bees, gjør det fullstendig klart at noe er på gang her. Men så kommer en låt med en ulidelig pinling intro som man får lyst til å herme sutrende etter og gi gjestevokalisten Nick Littlemore en på tygga. Frustrasjon og irritasjon gir seg fort når Larrabee smører oss på neste kutt Just For Tonight som er en skikkelig god lounge låt og glir godt over til Not Forgotten med Littlemore igjen på vokal og Groove Armadas nye vokalist SaintSaviour på backing. Det er nå sounden begynner å ta form og man merker at her har gutta jobbet helhetlig med vokalen via tung chorus effektering og overdubbing. Dette klarer de forøvrig uten å få et krampeaktig lydbilde og for tett lyd. Og solen begynner å ta et godt grep om lyttemusklene når SaintSavior tar føringa på I Won't Kneel for å bevise at hun duger godt som frontfigur og låtskriver.

Men plutselig midt i plata er den jævla Nick "sutrestemme" Littlemore tilbake med en litt malplassert tirade som begynner som følger: "Huh well, the music is coming to an end." Ved første gjennomlytting følte jeg meg litt snytt for at jeg ble lurt til å tro at det faktisk var over etter å ha virket så lovende. Men etter pianoer, strenger og gnåling på mikrofonen har gitt seg på Cards To Your Heart (som sikkert er en garantert vinner som sistelåta på konsert) så har den første vogna på berg og dalbanen blitt trukket opp til apeks. En lett distortet gitar og en spiss synth fader inn idét vinden tar tak i hår og kinn, og Paper Romance som er platas desiderte høydepunkt kommer mot deg fortere enn ei gås i trynet på Fabio. Duetten mellom Ben Duffy (Fenech-Soler) og SaintSavior har en helt nydelig harmoni, symbolikk og detaljrikdom i mellomspillene som simpelthen brøler max volum. Og det er nå håpet om at Grove Armada gjør Jones til en permanent fikstur i bandet virkelig klamrer seg fast. Fordi alt hun signerer på låtskriver-siden og som vokalist lukter nyutsprungne smørblomster, pils og heite damer i bikini.

Warsaw er mest sannsynligvis ett av forsøkene på den mørke siden Groove Armada har snakket om i forbindelse med Black Light. Jeg ser det til tider, men det minner litt for mye om Chumbawambas landeplage til å bli annet en ei låt som får gå i sin helhet om fjernkontrollen er for langt unna. Men så er det stopp for pinlighetene og man får seg litt fransk koseprat intro før en velkjent stemme åpenbarer seg for de som fulgte med i discotimene på 80-tallsskolen. En mann jeg ikke har hørt om og fra på veldig lenge smører øregangene med sin karakteristiske og silkenydelig vokal. Bryan Ferry var ikke død, bare veldig avslappet og det er såvisst en Shameless låt som tittelen tilsier. SaintSavior slipper til en siste gang på enda en gromlåt Time & Space med fantastiske crescendo som lurer inn litt saksofon uten at det gjør noe, og smooth crooning fra en kvinne jeg håper inderlig at vi hører mer til i electropop-sammenheng. Det siste av gutta boys Tom og Andy er en dub kalt History som er småsøt ploinky og atmosfærisk og en god naturlig avslutning på en litt vaklete plate komplett med innslag av falsettvokal med ukjent avsender.

Dette er meget lovende og har garantert en del sommerhits både for uteserveringer og boomblastere på strender europa over men der det tråkkes igjennom vårisen blir dansefoten bare blaut og kald. Håpet er at Groove Armada tar lærdom av denne utgivelsen og satser hardt på SaintSavior for en mer reinspikka og hardtslående nesteutgivelse. Men bevares den var ikke ueffen denne heller.

Høydepunkter: Not Forgotten, Paper Romance, Time & Space.

Arve Henriksen - Sakuteiki

(Rune Grammofon)