#.transparency
Available Instruments (excerpt)
Convolutions

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

c74 viser nye elektroniske veier å gå.

Den San Francisco-baserte labelen c74 presenterer artister som bruker samme software.

c74 er en label dedikert til arbeider av artister fra hele verden som bruker Cycling '74 software i skapelsesprosessen av musikk og kunst. Cycling '74, med hovedkvarter i San Fransisco, utvikler og distribuerer software for komponister, artister og produsenter som ønsker et annet uttrykk en det de tradisjonelle sequencer- og media-applikasjonene kan tilby.
c74 presenterer med denne samleren den fulle bredden av genre og kontekster artister som brukere av Cycling '74 software berører, fra elektroakustisk musikk til elektronika og videre inn i mer eller mindre sjangeløse territorier. Denne samleren presenterer også livemusikk skapt innenfor denne konteksten, og mindre forutsigbare verker av mer eller mindre kjente musikere, som Tetsu Inoue og Carl Stone.

Det er også samarbeidet mellom Inoue og Stone som er blant de mest interessante sporene. Tetsu Inoue fra Tokyo har gått veien via psykedelisk pop og rock til elektronisk musikk i kjølvannet av Detroit-techno, og nå modnet i kontemplerende og tung ambient. Blant mange andre har Inoue jobbet med ambient/dub-guru Bill Laswell. Dette resulterte blant annet i at Inoue var med på et par låter på Laswell-prosjektet Dreams of Freedom, som er tolkninger av Bob Marley i en ambient kontekst.

Carl Stone har en akademisk fortid som student av computermusikk og elektro-akustisk musikk, og har presentert verkene sine på kunstakademier, museér for moderne kunst og i form av multimedia-installasjoner. Hans filosofi bygger på elektronisk transformasjon av akustiske instrumenter og field recordings. Han har tidligere samarbeidet med Otomo Yosihide, en annen Tokyo-basert elektronika/noise-artist som presenterte seg selv på Kongsberg Jazzfestival '01. Stone har ikke mange utgivelser bak seg, og mange av dem er i form av kassett på minimale selskaper, i tillegg til noen på selskaper som Sony og EMI.

Via Cycling '74 systemene blir altså Tetsu Inoue og Carl Stone forenet, og de har sammen sluppet skiva pict.soul på c74.

Fra pict.soul får vi presentert %.disk og #.transparency, begge sporene representerer kompliserte, men flytende ambiente strukturer bestående av vanskelig idenfiserbare lyder som bare er gjenkjennelige i korte øyeblikk. Det kan minne litt om det den eksperimentelle ambient-artisten Robert Hampson og det hans prosjekt Main byr på, karakterisert gjennom et minimalistisk lydbilde krydret med (ubehagelige) utbrudd og overraskelser hele tiden. Inoue/Stone blir aldri ubehagelige, men lydstrukturene er såpass egenartede at det er vanskelig å sette det i noen forståelig sammenheng. Det er en slags videreføring av ambient-begrepet, man kan kanskje kalle det post-ambient, men det har lite å gjøre med eksempelvis den norske ambient-scenen som plutselig virker tradisjonell i forhold. #.transparency er et fantastisk stykke levende elektronisk musikk, som like gjerne kunne vært en låt av Markus Popp i Oval.

Israelske Amnon Wolmans Picnic Site, fra c74-plata Dangerous Bends, ligger i samme landskap som Inoue/Stone, men er langt mer ambient i den forstand at lydene er mer kontinuerlige, bruddene kommer i form av en start/stopp-filosofi.

Wolman, basert i Tel Aviv og San Francisco, er også elektroakustiker og bruker samplede og re-samplede akustiske instrumenter og field recordings som fundament. Lydbildet er svært dystert, noe som blir forsterket av at lydnivået er mixet svært ulmende lavt. Den fungerer i høyeste grad som et grunnlag for noe annet - som ikke er der, og etter tre eller fire brudd i kontinuasjonen begynner de lange dronene å leve et eget liv i form av rolige åndedrettlignende pulser, eller utbrudd, i forskjellig tempo. En enormt uforutsigbar utvikling som ender i et landskap bare gode sci-fi filmer kan beskrive.

Det mest umiddelbare bekjentskapet er låten Pomoerotic av bandet The Freight Elevator Quartet, som også er første låt på samleren. Pomoerotic er fra Fix It In Post og er den første utgivelsen til c74. Den skiller seg ut fordi den representerer tunge dansbare og organiske rytmer med orientalske strykerlignende lyder, og setter dette inn i en ekstremt bred sammenheng med hip hop beats à la Beastie Boys, og trancelignende kvinnelig vokal som flyter dypt pakket inn i lydbildet. Her er det mer naturlig å sammenligne med den brasilianske beat-demon Amon Tobin og kanskje Bill Laswell, enn med elektroakustikere og elektronika-artister.
Dette sporet skildrer veldig godt bredden av artister som bruker Cycling '74 som et kompositorisk redskap i sin musikk, det er ikke begrenset til artister av utilgjengelig art som framfører sine lyduttrykk i museèr og gallerier.

Dette er bare noen av artistene på denne skiva som viser at artistene som foreløpig har utgivelser på labelen c74 ikke lar seg diktere av det teknologien har å tilby. Det er stor bredde, og mange personlige uttrykk som springer ut fra denne plata. La oss håpe at disse artistene med tiden blir tilgjengelig for et publikum i Norge, for det er flere gode lytteopplevelser på denne samleren, og mange nye tilnærminger til elektronisk generert musikk presentert her.

PS. Utgivelsene fra C74 kan foreløpig kun kjøpes fra selskapets websider på www.cycling74.com/c74/

Ghostface Killah - Fishscale

(Def Jam)