Bloc Party
Motorbass
TV on the Radio

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Går ned i tredje runde

Sutrende solo-utgivelse fra vokalisten i Bloc Party.

Bloc Partys siste utgivelse Intimacy vitnet om et band i oppløsning. Bandet har de samme initialene til et kjent britisk oljeseskap som også mildt sagt er usikre på neste skritt. I nyeste NME forteller Kele at han synes indiemusikk rett og slett er kjedelig, noe den dansbare Intimacy bar preg av.

Nå er hovedprosjektet satt på vent på ubestemt tid til fordel for soloutgivelsen The Boxer. Det er tydeligvis i tiden, andre frontfigurer fra kjente band har også forsøkt seg på egenhånd nylig, blant annet Julian Casablancas fra The Strokes og Brandon Flowers fra The Killers. Så med to remiks-utgivelser bak seg, samt et samarbeide med DJ Tiesto (!), seiler Kele inn i kjent farvann, men han klarer ikke å manøvrere skipet dit det skal.

Målet fra de involverte er tydeligvis å lage elektronisk, moderne dansemusikk. Bidragsytere er blant annet franske Philippe Zdar, kjent fra houseprosjektene Cassius og Motorbass, uten at hans tilstedeværelse setter nevneverdig preg på de tre sangene han har mikset. Kommende singel On The Lam er en av de mest vellykkede på platen, med sin pitchede vokal og synth-hooks. Men det er et tankekors at Kele funker best når han høres ut som en annen. Man kan påstå at en gjenkjennelig vokal som vokalist selvsagt er uvurderlig, men resultatet av hans gjennomgående klagende frasering er rett og slett enerverende. På coveret er Kele avbildet i en boksers positur, med hodet bøyd ned. Defaitisme gjenspeiler også tekstene, nedstemt og nedslått. Han er den smått irriterende fyren i baren, som klager over at kona ikke forstår ham.

Kamptrommer, marsj-harmonier, viltre beats og en mer aggressiv tilnærming preger første halvdel av skiva, mens siste del gir lytteren noe pusterom, der Kele lener seg på mer rolig materiale. Det er første halvdel som funker best i mine ører. Rise mikser inn smått passé elektronika-pads og utdatert sound fra klubbscenen anno sent 90-tall, og etter noen runder i spilleren melder følelsen seg dessverre av mangel på gode popsanger som stikker seg ut. Det hele blir retningsløst og kjedelig, der halvkokte skisseideer er bakt inn i gårsdagens lydcollage.

Sangen The Other Side er av gammelt Bloc Party-merke, med sitt frenetiske Gang Of Four-riff smeltet sammen med elektroniske beats. Tenderoni vitner også om at låtskriveren ikke har glemt alle sine kunster. Men det redder ikke utgivelsen i sin helhet. "I'm only half there" synger han i Everything You Wanted, noe karakteren vitner om.

La oss istedet håpe at Bloc Party samler troppene på nytt.

Sade - Lovers Live

(Sony Music)