cover

MZN3

MZN3

CD (2005) - Jazzaway / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Akustisk jazz

Spor:
The Doctor
Buster
Chi'ing Fung
Simoon
Cat's Paw
Samiel
Sarq
Harmattan

Referanser:
AALY Trio
Nacka Forum
Atomic
Ornette Coleman

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Norsk/svensk skjæringspunkt

Sterkt og variert trioalbum der de fartsfylte sporene etterlater sterkest inntrykk.

Dette er første album fra en trio som ganske enkelt har tatt navnet etter initialene til medlemmenes etternavn: Kjetil Møster, saksofoner, Per Zanussi, bass, og svenske Kjell Nordeson, trommer. Møster/Zanussi bør ikke trenge noen inngående presentasjon, men det bør nevnes at Nordeson er fast medlem i svenske band som AALY Trio og Nacka Forum. Samlet sett består disse to bandene av sentrale figurer i ny svensk jazz: Mats Gustafsson og Peter Jansson (AALY), Jonas Kullhammar, Goran Kajfes og Andreas Berthling (Nacka Forum). Forgreningene herfra og videre til Oddjob, Tape, ANIMES og videre, er spennende. Nordeson kommer til Norge og MZN3 fra det frilynte miljøet i svensk jazz, og for bruke hans svenske referanser mer aktivt; uttrykksmessig og estetisk sett kan MZN3 være et brukbart krysningspunktet mellom AALY Trio og Nacka Forum.

Det er Zanussi som primært har skrevet låtene på dette albumet. Som komponist og låtskriver orienterte han seg mot en slepen og avansert tolkning av jazz som grenset til kunstmusikk gjennom debutalbumet til Zanussi Five. MZN3s album gir inntrykk av å være et album der sporene er improvisert fram spontant, men de er altså komponert. Her kommer referansene til AALY/Nacka inn: Dette høres ut som energifylt frijazz med sterke impro.-elementer, koblet til mer mainstreamorientert og melodisk jazz. Det siste er nok minst aktuelt, for Zanussi har koblet et røffere grep om sin penn og skrevet et sett låter som ligger et stykke fra Zanussi Fives mer kunstferdige og slepne uttrykk i kammerjazzland.

Et karakteristisk trekk ved albumet er det store og omfattende soundet. Det slås ettertrykkelig fast umiddelbart på åpningssporet The Doctor, og det er Møsters tunge, dype og konsise støt på barytonsaksen som setter tonen. Møster er godt dokumentert i Jazzaways katalog, og det er vel neppe dristig å hevde at utviklingen mot et solid, kraftfullt og mer etablert sound er godt på vei. Møster behersker de fleste formater, men i trio- og kvartettsammenhenger, foran et rytmisk og drivende bass/trommekomp, er Møster snart i en klasse for seg. Hør på Harmattan fra dette albumet, Suite for Marge pt. IV fra Trinitys Sparkling og 7th Father fra albumet Vision av The Core: Møster briljerer på en kontrollert måte, med masse energi og litt galskap på toppen.

Den beskrivelsen passer også på Nordeson og Zanussi. De drivende, groovy og framoverrettede kompene løses på en like fengende måte som de start/stopp-orienterte, mer kurvede og down tempo-låtene løses på en elegant. Nordeson er stødig som få, og Zanussi er interessant både som fargelegger og som tilrettelegger med voldsomme kombinasjoner av grep. Han kan noen ganger minne om Ingebrigt Håker Flatens rocka riffing, men Zanussi er også stemningsskaper av rang og gir låtene sine en mørk klangbunn både med bue og enkelt fingerspill, der det er rom for det.

Dette er et album med variert låtmateriale. Det er de mest massive og fartsfylte låtene som etterlater de sterkeste inntrykkene, som Buster og Harmattan. Samlet sett er dette en interessant samling låter framført med et sikkert grep, og en frigjørende dose energi.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - St. Thomas

(Racing Junior)

Enestående, varm og rørende. St. Thomas hylles ett år etter sin bortgang og tidenes fineste norske musikkboks er et faktum.

Flere:

Gluecifer - Automatic Thrill
Foster The People - Torches