Sufjan Stevens
Bon Iver

Curtain Speech - DM Stith (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Salmer for evigheten

Det er bare å merke seg navnet med en gang. Stith har gitt ut en meget sterk, særegen og seiglivet plate.

For grooves lesere er ikke debutanten DM Stith et helt nytt bekjentskap. Amerikaneren har blitt løftet frem av gode venner som Sufjan Stevens og Shara Worden (My Brightes Diamond), og slapp EPen Curtain Speech sent i 2008. Det var en teaser som vi utropte som meget lovende og med et par høydepunkt "bølgende mellom den dirrende følsomheten til Antony eller Scott Walker og høystemt falsett. Melodisk pirrende, nesten teatralsk oppbygd, med integrert bruk av kor og utstrakt variasjon i instrumenteringen, der strykere og tangenter står sentralt." Mens forsmaken sprikte litt hit og dit, er Heavy Ghost en langt mer enhetlig plate der denne beskrivelsen fra EPens høydepunkt danner normen.

DM Stith har funnet sin musikalske nisje på et fundament av bredt og følsomt vokalregister, Cohensk gitarklimpring og ikke minst en underfundig, rytmedreven oppbygning. Det som kunne endt opp som et renskårent singer/songwriter-prosjekt har han utviklet sitt eget univers ved å pakke låtene inn med et vekt på perkussive elementer og effektfulle spøkelseskor (med sin egen stemme?). Her er trekk fra klassisk musikk, cabaret, spirituals og religiøse hymner, vekslende i tråd med Stiths alltid tilstedeværende patos.

Dette er ikke en plate som tigger om å toppe hitlistene, men den bør bli omfavnet både av de som trives med Bon Ivers intime visefortellinger og Animal Collectives mest organiske og rituelle sider. Ja, Heavy Ghost kan kanskje høres som en naturlig kopling mellom to slike uttrykk.

Det mest bemerkelsesverdige med Heavy Ghost er måten Stith har klart å sammenbinde det spartansk simple som en enmannsorkestrert symfoni i et sømløst hele. Start gjerne mot slutten og hør på Braid of Voices som svulmer fra sitt i utgangspunkt enkle pianotema til å bli en salme for evigheten, som som løftes fra tangentene og stiger opp i himmelen Eller den langsomme flamencoen Pity Dance. Eller den tribale indianerseansen Creekmouth.

Eller, bare glem enkeltlåtene. Heavy Ghost er i sum større enn de enkelte delene. Dette er en plate som innbyr til sammenhengende lytting og kontinuerlig oppdagelsestrang.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen