Contact

Skogsrock - Paganus (2007)
Kalla - Paganus (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Wiccadans og anti-dekadens

Det rocker friskt i Värmlands grønne skoger, Paganus lanserer skogsrock med røtter i folkemusikk og bluesmystikk.

Jeg må innrømme at jeg egentlig er inhabil til å skrive om Paganus. Gruppa kommer fra Säffle i Värmland, ikke langt unna der jeg har min fritidsbolig. Og når jeg sier inhabil mener jeg først og fremst ut i fra min kjærlighet til wermlandsk landskap og kultur (inkludert hembygdsgårder så vel som Fröding og Lagerlöf), kun forstyrret av nordmenn hypnotisert til å tro de er hamstere i Charlottenberg og Töcksfors, steder jeg raskt reiser forbi fordi det er så flaut å være norsk der! En halvtime videre på E18 fra sistnevnte sted og du er i Nysäter, et lite sted nord for Säffle kommunesentrum som er tilholdssted for Paganus' ledende lys Johannes Söderqvist. Det er forresten jævlig fint i Säffle, bare så dere vet det, ta for eksempel en tur fra Värmlandsnäs ut til Lurö (jeg tar med utskrift av dette til turistbyrået der borte for litt gratis pils)! Jeg leste forresten først om Paganus i Wermländstidningen for en del måneder siden.

Söderkvist er bokstavelig talt en jordnær mann, han opplyser på bandets hjemmeside at han selv dyrker omlag 1/3 av det han spiser i løpet av året. De øvrige medlemmene bor også i nærheten, selv om gitarist Fredrik Mollin kommer fra Åmål (som jeg regner med alle vet ligger i Dalsland og slett ikke er så "fucking" som noen vil ha det til).

Økologisk livvstil samt en forakt for diktat i fra jålete, sentralisme-pregede musikkmiljøer i Stockholm (eller i London og New York) er altså sentralt for Paganus (hvis dere unnskylder ordspillet). Dette er tanker som har en lang tradisjon i Sverige - Silence Studio (tilhørende Silence Records, et av de ledende svenske alternativ-selskaper på 1970- og 80-tallet) ligger som kjent i Koppom i Eda, litt lengre nord i Värmland. Det ligger mye inspirasjon i ly av skogens sus og ro, noe også langt mer urbane sjeler kan bekrefte. Paganus referer halvt spøkefullt til sin musikk som skogsrock med røtter i folkemusikk og bluesmystikk. Kritikere har allerede beskrevet musikken deres som Led Zeppelin fra skogen som synger på värmlandsk.

Sammenligningen faller naturlig på grunn av Paganus' tunge gitarriff iblandet folkelige mandoliner, det får meg også til å tenke litt på gamle Prudence (men uten trekkspill og fløyter). På samme tid, det vil si tidligst på 1970-tallet, holdt Kebnekaise, Vildkaktus, Fläsket Brinner og Contact på med å lage noe som også gjerne kan kalles skogsrock.

Memento Mori er en 20 minutter lang EP med 5 spor. Den åpner på fengende vis med Dansa, Dansa, Dansa, et bevis for at ren rock fortsatt kan slå og sparke. Kompis har en Bo Diddley-aktig stakkato rytme og er igjen et høylytt møtested for blues og folk. Om Finns slår over til ska i rytmegitaren. Tittelsporet Memento Mori finner Söderqvist i et dystrere lune og handler altså om dødsangst. Tittelen på det siste sporet Pygmalion røper kanskje Söderqvists bakgrunn som skuespiller. Dette er et vakkert, nedstemt spor med en lang fiolinintro.

Paganus har et kildevannsrent lydbilde nesten like gammelt som vannet selv. Her er det absolutt ikke noe posering eller trendrytteri, men kun ekte kjærlighet både til musikken og naturen. Denne gruppa har potensiale til å bli store, hvis det fortsatt er noen som setter pris på kriblende livsglad rock!