Slipknot
Faith No More

Antidote - Lowdown (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Oljeindustri

Lyst til å ødelegge noe? Femtifem minutter med Lowdown kan være et godt alternativ for å få ut aggresjonen.

Lowdown er et av de nyeste tilskudda i skogen av lovende norske metalband. Fem gutter fra Stavanger med enkel ansiktsminke og gitarene ladet med aggresjon. De klarer å være brutale, moderne og interessante på en gang på sin debut. Innholdet er aggressiv metal, med små hint av nu-metal. Ofte ender de opp som noe i nærheten av Faith No More på sitt aller tyngste og styggeste.

Det raser av gårde i et imponerende tempo allerede fra første låt. Vokalist Leo Moracchioli brøler akkurat så godt som musikken krever, han viser også at han har en brukbar variasjon i stemmen. På et par låter setter han i gang en klovnevokal som er noe overraskende, men svært morsom. Hør for eksempel avslutningene på Intenz og Insane Lane. Bandet låter tett og samkjørt. Gitarene fungerer som musikalske pitbuller. Rasende, farlige og kamplystne på en gang. På sitt ivrigste spilles det som om det ikke var noen morgendag.

Det stinker tjære og brennende olje av flere spor på Unknown. Tyngde og fart kombineres på en deilig måte. Man kan ane industrielle inspirasjoner her og der. Dette kommer likevel ikke i veien for at Unknown skal kunne sees som ei kraftig heavy metal-skive. Den kan for eksempel være en grei vei videre, og en nødvendig oppkvikker, for de som har hørt seg kvalme på kjip og polert nu-metal de siste åra. Lowdown slipper nemlig ikke grepet på metalen for å tulle seg bort i popflørt.

Det kan bli litt mye mas, og plata kan bli litt lang, men ikke mer enn at man biter tenna sammen og holder ut. Unknown er nemlig en ganske underholdende og tøff skive, som sikkert faller i smak hos flere typer metalentusiaster. Det låter moderne selv om flere av inspirasjonskildene hadde sine storhetsperioder for omtrent ti år siden. De elleve sporene kan føles som like mange slag i trynet. Man er litt øm når det er over, men gi for all del ikke opp av den grunn.