Stereo Total
Motorpsycho
Pavement

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rotete EP fra eksilsvenske

Rett etter de geniale øyeblikkene ødelegges bildet av totale bomturer.

Hva som foregår i hodet til eksilsvensken Kristian Stockhaus er det ikke godt å si, men jeg har litt inntrykk av at han skulle ønske han var Beck. Vi får nemlig en del av den samme lekingen med musikk på denne CDen som Beck har drevet med i alle år (særlig på sine tidligere utgivelser). Like vellykket er det dog ikke hele veien, og det er umulig å se på Underdog som en helhetlig utgivelse. Den går faktisk hele veien på skalaen - fra genial til utrolig dårlig.

Åpningen Underdog er en morsom, vindskeiv poplåt som også Petre har forbarmet seg over, EPens beste låt kommer dog etter min mening i form av spor 2: Calm Me Down, en slags mix av Beck med kassegitar, Lou Barlow og en lo-fi-øvingslokale versjon av Motorpsycho. En laidback poplåt som bygger seg opp med flere og flere instrumenter til den eksploderer i et lett rotete men veldig sjarmerende midtparti.

Genialiteten følges imidlertid opp med den verste bomturen jeg har hørt på lenge. Et forsøk på naiv casiopop ved navn Alexander & Sebastian. Slitsomme rytmebokstrommer og en latterlig tekst sunget med en særdeles tilgjort aksent. Dette er det hundrevis av andre artister som gjør vanvittig mye bedre enn Stockhaus. Heldigvis følges denne opp med en fengende Pavement aktig lo-fi rock låt ved navn Ditch Pitch (rock n' roll outcome), og denne følges igjen opp av et bedre fungerende forsøk med elektronikk - Pump You Up - der rytmebokstrommer kles med en skurrende elektrisk gitar.

En lett sprikende utgivelse med andre ord, men de fleste låtene holder heldigvis mål hver for seg. Det skal imidlertid bli spennende å se hvordan Stockhaus takler albumformatet. En ting som irriterer meg litt med Stockhaus' låter er at de av og til virker naive og skranglete for naivitetens egen skyld, og ikke fordi det på noen måte tilfører musikken noe. Det er en viss forskjell på en plate som er tatt opp på artistens soverom og av den grunn har fått et skranglete lo-fi lydbilde, og en plate som denne - som er tatt opp i et profesjonelt studio med en dyktig produsent (H.P.Gundersen) og er skrudd slik at den skal høres ut som om den er tatt opp på artistens soverom.

Men i alle fall; har du sansen for litt skranglete lo-fi og underfundige poplåter så sjekker du ut Stockhaus. Og pass på at du får med deg titommer-versjonen av Underdog. Den finnes nemlig kun i 95 eks!