Pharoah Sanders
Sonny Rollins
Eric Dolphy

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

On Their Hands a Dead Star

For mange er dette den mest interessante og viktigste plateutgivelsen i historien.

Det er høytid for relanseringer. Deluxe-serien har tidligere servert oss nyutgivelser av blant andre Marvin Gaye, Bob Marley og The Velvet Underground. "Re-issue, re-package, re-evaluate the songs" hevder Morrissey i Paint a Vulgar Picture.
En hyllest til klassikerne i fin innpakning eller "same shit, new wrapping"?

A Love Supreme regnes av mange som høydepunktet i Coltrane-katalogen, og den markerer utvilsomt et veiskille i hans stilistiske uttrykk. Mannskapet er den klassiske Coltrane-kvartetten som på dette tidspunktet hadde spilt sammen i drøye tre år. Pianist McCoy Tyner, bassist Jimmy Garrison, trommeslager Elvin Jones og John Coltrane; ved denne anledning kun på tenor-sax (og vokal). Der jazz-skiver flest er et sett av låter mer eller mindre uavhengige av hverandre, må A Love Supreme leses som en suite. Det er et musikkstykke i fire akter som avløser hverandre på en slags logisk måte, i samme toneart og med samme tema.

Dette var første gang den detaljfikserte Coltrane spilte inn en hel skive i løpet av en session, og det var første gang dette improvisasjons-orienterte mennesket hadde all musikken i hodet før han gikk i studio.

Selv beskrev han det som et "kall", og det finnes nok av religiøse undertoner knyttet til denne utgivelsen. Coltrane så på det som hans gave til skaperen. Om fenomenet John Coltrane opplevde en form for spirituell innsikt eller om han selv var skaperen, må bli opp til den enkelte å vurdere. Kanskje begge deler. Det fine er at han maktet å formidle dette til tape.

Sjelden hører man band fusjonere i en slik energibombe som A Love Supreme faktisk er. Ikke bare er det "plata man alltid har lett etter", det er musikk som åpner dører til et nytt univers av lyd. Erkjennelsens porter om du vil. Jeg ønsker ikke å dvele ved A Love Supremes hemmeligheter og irrganger. Dette er enhver lytters privilegium å avdekke på egen hånd.

Men om man allerede har plata, hvorfor kjøpe den på nytt? Det kommer selvsagt an på bonusmaterialet. Ofte er det jo fyll man egentlig aldri lytter til. Dette bringer oss til disc 2. Her finnes to groovy tagninger av 2. akt Resolution (de øvrige låtene ble gjort i ett take!). Deretter får vi servert den myteomspunnede versjonen av første del Acknowledgement for sekstett. Her har Coltrane inkludert Art Davis på bass, og Archie Shepp ved sin side på tenor-sax. Det er på mange måter en friere og mer abstrakt utgave. Shepp i særdeleshet gir låta en ny dimensjon med sin hese og noe grovere sound. Denne også i to takes.

Det som virkelig er kjøttbeinet på denne bonusdiscen er selvsagt livesporene. Vissnok er den eneste fremførelsen av hele A Love Supreme i konsertsammenheng spilt inn i Antibes sommeren 1965. Etter at "Le Saxophoniste" og medskyldige er introdusert begynner den velkjente åpningsfanfaren, og vi forføres inn i dette musikkstykkets skjønne vesen. Aknowledgement pumper av gårde, men noe er annerledes. I det Resolution er godt i gang, begynner Coltrane virkelig å pøse på med all sin brutale kraft og virtuositet. Det låter avsindig fett. Og det topper seg i Pursuance. Her beviser den beryktede/berømte Coltrane musikkens posisjon som størrelse og kunstform. Live-sporene kunne vært en utgivelse i seg selv. Bonusmaterialet holder mål.

Da jeg kjøpte mitt første eksemplar av A Love Supreme i platebutikken som den gang het Basement i Lillehammer, glitret det i øynene på innehaveren. Jeg ble fortalt at han var født på nøyaktig samme dag som denne plata ble unnfanget. 9. desember 1964. Ja vel, tenkte jeg, og skjønte egentlig ikke oppstyret. Nå som A Love Supreme er kommet i blodet mitt kan jeg forstå at mannen er stolt. Jazz er den kunstretningen USA har æren for. I en perfekt verden ville 9. desember vært deres nasjonaldag.