Waldeinsamkeit
Blau
Pyramider

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En lyd, der griber en lyd, der griber en lyd...

Lekker samling fra den danske elektronikaens barndom.

Har du ikke noe særlig kunnskap om tidlig dansk elektronisk musikk, sier du? Da er vi i samme båt. Denne samlingen gir et godt innblikk i en, sikkert for mange, ukjent scene og historie. Og den gis vi gjennom en meget flott sammensatt dobbel utgivelse, med et tykt innleggshefte som gir god bakgrunnsinformasjon.

"Man kan ikke påstå at Danmark på nogen måde var førende i udviklingen av den elektroniske musikk - tværtimod var det relativt sent og til dels modstræbende, at vi kom med" står det å lese i et avsnitt om hvordan danske pionerer møtte motstand fra det etablerte musikalske miljøet. Et elektronisk musikkstudium ble ikke etablert før i 1967, og det første offentlige og fullt utstyrte studium var ikke på plass før i 1987 (DIEM i Århus).

Det tegnes dermed et bilde av at de første pionerene i Danmark, på slutten av 50-tallet, var henvist til selv å anskaffe eget utstyr - som var meget kostbart, komme seg inn i Danmarks Radio på et vis eller dra utenlands. De første som begynte å eksperimenetere med elektronisk musikk i Danmark - og jeg forholder meg til fakta på denne utgivelsen - var komponistutdannede Else Marie Pade og Jørgen Plaetner. De er representert med fire stykker her. Bent Lorentzen startet et teorikurs for elektronisk komposisjon på Ingeniørhøjskolen i Århus - som virker å være et sentrum for elektronisk musikk i Danmark - der blant andre Gunnar Møller Pedersen og Fuzzy deltok. De tre utgjør brorparten av stykkene som er tatt med her, og da er det bare plass til ett verk av de to Svend'er: Nielsen og Christiansen. Det virker altså ikke å være et altfor uhåndterlig krets, på en plate som favner over 18 år, fra 1960-1978, og som inkluderer en rekke uttrykksformer (ambient, droner, improvisert støy, klipp&lim, moderne komposisjon og konkret musikk for å nevne noe).

I platens nevnte omfattende innleggsbok er det også en grundig innføring i bakgrunnen for fremveksten av den elektroniske musikken av Finn Egeland Hansen, som knytter bånd mellom den elektroniske musikken og kunstmusikken (futuristene og wienerskolen), en historisk linje som kanskje kan diskuteres. Han gir også en god oversikt over apparatene pionerene hadde å bale med og her er også intervjuer med alle de nålevende involverte og deres verker. Denne kontekstualiseringen gir platen økt nytteverdi, og muliggjør en forståelse av prosessene bak det enkelte verk skapt av primitive redskaper og med en langt større tålmodighet enn dagens musikere og deres datamaskiner.

Ta for eksempel Jørgen Plaetners klangrike Continuo (1960), laget ved hjelp av tonegeneratorer og båndklipping, som ikke står tilbake for ting Deathprod kunne funnet på å skru sammen nå 40 år senere. Hans Beta (1962 - 63) lar dronene hvile og Plaetner hengir seg mer til rytme og motorikk her. Ganske spaca som sådan, og Beta er blant de tidligste eksempelene på noise som i hvert fall jeg har hørt. Fra samme periode finner vi Else Marie Pades (det måtte da være et ensomt sted for en kvinne på den tiden?) som bearbeider klanger fra båndmaskiner på Etude I (1961), dandert som en lydstafett inspirert av Gertrude Steins replikk "En rose er en rose er en rose", her omgjort til "en lyd, der griber en lyd, der griber en lyd..."

Jeg trekker frem ett stykke til: Bent Lorentzens På Oppdagelsesfærd i Pianoets Indre og Ydre Verden tar utgangspunkt i det konkrete instrument, pianoet, går på oppdagelsesferd i det og bearbeider lydene han finner til det ugjenkjennelige i etterkant. "Man skal slappe fuldstændig af, når man hører det stykke. Det er ikke meningen, at man skal blive sur og gal" sier komponisten selv, om stykket som visstnok ble møtt med nettopp sure miner da det ble fremført første gang i 1968. Det var den gang elektronisk musikk vakte sterke reaksjoner i sin samtid.

Dette er et forbilledlig arbeid og en fin presentasjon av en genres mest spennende fase: pionertiden. Jeg glemmer snart at det er historisk materiale jeg lytter til, og lar meg heller suge inn i musikken. Jeg undres på om elektronisk musikk - dansk eller ikke - noensinne var mer spennende enn i nettopp disse årene. Det er et spørsmål som taler til denne samlings store fordel. Svarene er - om ikke opplagte - meget interessante.

Thomas Dybdahl - Science

(Universal)

Hausten er her. Dybdahl er her. Men er ikkje graset litt grønare? Og har ikkje fyren laga si beste plate tru?