[capsule review in English available]

Brainpool
Popium
Håkan Hellström

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Se opp for svenskebølgen

Bad Cash Quartet lager fine sanger, men mangler særpreg.

Denne utgivelsen kom i 2001, men har fått ny aktualitet her i landet da bandet nå gjester hovedstaden (mars 2002). Svenske Bad Cash Quartet serverer en type rock man har hørt mange ganger tidligere fra deres landsmenn. Det virker som om de avler radiovennlige rockeband på den andre siden av grensa. Mange av disse benytter ingrediensene stor lyd, allsangsrefrenger og en slentrende vokalist. Dette bandet har hatt stor suksess i hjemlandet med denne formelen.

Outcast er produsert av Poplars (Broder Daniel) og Kalle Gustafsson (Soundtrack Of Our Lives). Disse har til felles med Bad Cash Quartet at de kommer fra Gøteborgområdet og dermed det samme musikkmiljøet. Fra dette miljøet kommer også, som kjent, Håkan Hellström. Ser man bort fra at Bad Cash Quartet har engelske tekster er dette til tider veldig likt Hellströms stil og innfallsvinkel til pop og rock. Noen vil mene dette er en styrke, mens andre klarer seg med originalen. En klar svakhet er vokalist Martin Elissons engelskuttale, som bekrefter mistanken om at man i Sverige kun bytter ut ordene når man snakker fremmedspråk. Denne svensk-engelsken kan man jo eventuelt velge å se som et humoristisk innslag, hør for eksempel Heart Attack.

Styrken i låtene ligger i at refrengene er fengende og noen av dem fester seg godt i øregangen. Dette er musikk som er velegnet for folkparksturneer og festivaler; sommerlig og relativt lett fordøyelig. Allerede ved andre gjennomlytting kan man nikke gjenkjennende her og der, blant annet til Too Bored To Die. Skiva inneholder mange slike potensielle singelutgivelser. Stilmessig er dette et sted mellom indierock og pop. I tillegg er melodiene og gitarene pene nok til å nå et stort publikum, skjønt jeg tviler likevel på om jeg ville festet meg ved så mange låter om jeg hørte dem tilfeldig på radioen.

Noen ganger får man følelsen av at man har hørt deler av dette før. En annen følelse er at dette kunne vært et av de andre bandene, spesielt de svenske, i samme genre. Nå er det selvsagt generaliserende og feilaktig å påstå at alle svenske indieband er like, men det er visse fellestrekk i sound og innfallsvinkel.

Jeg tror ikke det er bevisst, men Bad Cash Quartet har endt opp med å høres for mye ut som mange andre på Outcast. Den dagen de frir seg fra dette vil de komme opp med et mye mer imponerende produkt. For sansen for gode melodier har de helt tydelig. Det er vanskelig å gi denne plata karakter. På en side synes jeg flere av låtene er gode poplåter. På en annen synes jeg de har et sound som gjør at de drukner i den svenske pop/rock bølgen som skyller innover landet.