cover

Indians, Cowboys, Horses, Dogs

Tom Russell

CD (2004) - Hightone / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Country

Stiler:
Americana / Country & western / Folk / Singer/songwriter

Spor:
Tonight We Ride
Seven Curses
El Paso
All This Way For the Short Ride
Bucking Horse Moon
Lily, Rosemary and the Jack of Hearts
No Telling
Bacon Rind/Chief Seattle, the Ballad of Ira Hayes
Old Blue
East Texas Red
The Ballad of Edward Abbey
Little Blue Horse

Referanser:
Dave Alvin
Joe Ely
Bob Dylan

Vis flere data

Se også:
Borderland - Tom Russell (2001)
Modern Art - Tom Russell (2003)
Modern Art - Tom Russell (2003)
Hotwalker: Charles Bukowski and a Ballad For a Gone America - Tom Russell (2005)
Veteran's Day: The Tom Russell Anthology - Tom Russell (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Tittelen sier det meste

Tom Russell har tatt seg gjennom indianerland og en ørken så tørr at det ikke har vært mulig å spytte.

Tom Russell har tatt seg gjennom indianerland og en ørken så tørr at det ikke har vært mulig å spytte. Nå rir han inn i Durango og klatrer opp trappa til horehuset. Han har ikke tenner, men det trenger han ikke for å styrte whiskey og røyke billige sigarer. Og skulle han drikke seg ihjel i løpet av natta, er ikke det så farlig.

"Ain't that the cowboy way to go?" spør han.

Første sang på denne plata, "Tonight we ride", går i flokk med Tom Russells beste innspillinger. Dette er countrymusikkens "Johnny strikes up the band". Jeg kan se for meg banden som krysser Rio Grande på vei inn i Mexico for å samle kveg. Neste dag gir de seg i vei mot den blå himmelen i Montana, i visshet om at de kanskje aldri vil vende tilbake.

"Tonight we ride,
tonight we ride"


"Indians cowboys horses dogs" er Tom Russells andre plate med nytt materiale siden mesterverket "Borderland" i 2001. Albumet inneholder seks av Tom Russells egne komposisjoner, deriblant "All this way for the short ride", vakre "Bucking horse moon", den ikke spesielt interessante hyllesten til hunden "Old blue (kanskje en slektning av Neil Youngs gamle King), samt "The ballad of Edward Abbey", som artisten selv har kalt sin første protestsang. På en måte.

Tom Russell har lenge vært en av de store, amerikanske fortellerne. Nå prøver han også å posisjonere seg som en stor tolker av andres materiale.

Det er ikke uten grunn at jeg tenker på Johnny Cash.

Sist sang Tom Russell blant annet "Carmelita" som en hyllest til Warren Zevon. Denne gang tar han for seg Linda Thompsons nydelige "No telling" fra et par år tilbake, Woody Guthries "East Texas red" og "El Paso" av Marty Robbins. Tom Russell løfter også fram "Seven curses", og viser hvor stor Bob Dylan var som låtskriver allerede i mai 1963. I tillegg griper han tak i den bredt anlagte, nesten ti minutter lange western-novellen "Lily, Rosemary & the Jack of hearts", og lar gjestene Joe Ely og Eliza Gilkyson synge hver sine vers.

Midtveis på plata gjør han en versjon av Peter LaFarges "The ballad of Ira Hayes". Sistnevnte er også inkludert på "Bitter tears", plata Johnny Cash ga ut til forsvar for indianerne tilbake i 1964. Jeg bare nevner det.

Tittelen "Indians cowboys horses dogs" sier egentlig det meste om hva denne plata handler om.

Hadde musikken blitt filmatisert, ville gitaristen Andrew Hardin ha spilt den høye pistolmannen som skyter raskere enn alle andre. Eliza Gilkyson hadde fått rollen som den vakre kvinnen med ei fortid på et horehus, som tilfeldigvis kan synge som Lucinda Williams, mens Joel Guzman hadde vært den litt tjukke meksikaneren som spiller trekkspill rundt leirbålet og får alle til å grine av hjemlengsel.

Lederen for gjengen er selvsagt den noe kortvokste, men smått legendariske Thomas G. Russell. Noen ganger er han ung og kvikk som William H. Bonney. Andre ganger høres han ut som en litt gammel mann med hatt.

"Tonight we rock,
tonight we roll"

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 6/10

pstereo logo

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace

(V2)

Ein maktdemonstrasjon frå første til siste tone. Det er sjeldan livealbum leverer så godt som dette gjer. Ein moderne klassiker.

Flere:

Deportees - Under the Pavement - The Beach
Mats Eilertsen - Flux