Absent Friends

Wade Matthews

CD (2006) - Sillón / Sofa

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Levende og pulserende

Dette bølger fram og tilbake, og er innbydende både i organisk og digital forstand. En antydning slitsomt for ørene.

Amerikaneren Wade Matthews har også Madrid som base, og kan kanskje stå illustrasjon på at den frie musikken har bedre vilkår i Europa enn i USA? Kanskje ikke. Matthews har orientert seg vekk fra sine hovedinstrumenter som er fløyter og det nydelige instrumentet bassklarinett, og Absent Friends, som er et elektronisk album, henspeiler kanskje på disse.

Matthews trakterer elektronikken til å framkalle et lydlandskap som minner om hans duoalbum Mørke/Lys med Ingar Zach. Det betyr bølger av lyder som driver fram og tilbake mellom kanalene, og som toucher støygenren. Men Matthews er litt mildere og ikke så hårete som mye av musikken fra den mer etablerte støyscenen her hjemme.

Det betyr at musikken er mer strukturert og mer tydelig, der elementene har et litt mer tydelig fotfeste. Absent Friends spraker og lever som en sverm med gresshopper, det klukker som i hektiske små bekker, og det dukker hele tiden opp påminnelser om at dette er elektronisk gjennom små åpninger til den digitale lydverdenen. Det betyr blant annet glitchaktige brudd uten at det virker som om det er noe feil med maskinvaren. Matthews har kontrollen.

Det er en fin vekselvirkning mellom det organiske og det digitale på dette albumet, og det er til og med antydninger til harmoniske strekk, som på spor seks. Helhetlig sett befinner lydene seg i de øvre registrene, det betyr nesten sinus. Personlig er det noe jeg kan styre meg for. I lengden blir det slitsomt for ørene, selv om materien er innbydende med visse cinematiske kvaliteter. Da tenker jeg scifi-aktig og abstrakt framtidsvisjonært, mer enn ordinært fortalt film.

Absent Friends kan til tider tilby noe ganske originalt og fantasirikt, og til tross for det elektroniske lydbildet er dette et levende og pulserende stykke improvisert musikk, eller samtidsmusikk. Det er vanskelig å gi denne musikken et navn som med alt nytt og fremmed. Men det var dette med behag for ørene. I lengden blir det litt slitsomt, og dermed noe ensformig over opplevelsen. En utfordring, altså.