Tom Russell
Andrew Hardin

From a Distance: The Very Best of Nanci Griffith - Nanci Griffith (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En stjernes stjerneutgivelse

Noe gammelt, noe nytt, noe blått og noe lånt er oppskriften som ikke bare gir bra bryllup, men også en gnistrende god liveplate.

Nanci Griffith er så stor en stjerne at hun har fått sin egen musikalske sjanger. Folkabilly, sa det ærverdige musikkbladet Rolling Stone, og siden har den blide damen fra Austins særegne blanding av én dose folk, én dose hillbilly og en dæsj ganske alminnelig country båret denne merkelappen.

Etter sju samleplater med mer eller mindre de samme hitene, i tillegg til et album med symfoniversjoner av storslagerne hennes og en konsertplate, skulle man kanskje tro at enda et album som oppsummerer den 25 år lange karrieren til Nanci Griffith er overflødig. Den gang ei. Spør du meg, vil jeg tvert imot si at om du bare skal kjøpe én eneste utgivelse av den sympatiske countrystjernen, bør det være nettopp liveskiva Winter Marquee. For: Det er på konsertscenen Griffith virkelig er i sitt ess.

Plata ble til som et rent overskuddsfenomen mot slutten av Griffiths og backingbandet The Blue Moon Orchestras lange fjorårsturné; for å beholde gleden og intensiteten på scenen forandret bandet stadig på repertoaret. Etter hvert ble Phil Ochs' låt What's That I Hear et fast innslag. Det er den første sangen Nanci Griffith lærte å spille på gitar - den var kjenningsmelodien til et fjernsynsprogram med gitarleksjoner som holdt henne klistret foran skjermen da hun var åtte år gammel på begynnelsen av 1960-tallet. 40 år senere hadde hele bandet så stor moro av å fremføre den samme sangen at de ville ta den opp. Det ene ledet til det andre, og vips, så satt de med mer enn nok opptak til en live-plate i hendene.

Og hvilken plate! Winter Marquee gir deg den vakreste sangen Nanci Griffith kanskje noensinne har skrevet, Speed of the Sound of Loneliness, i en usedvanlig gnistrende versjon - du kan formelig høre hvordan hun koser seg foran publikum. For ikke å snakke om damens strippede, sjelfulle tolkning av Bob Dylans Boots of Spanish Leather. I tillegg får du høydepunktene fra karrieren hennes på rad og rekke: Fra There's a Light Behind These Woods (Mary Margaret) fra debutplata ved samme navn fra 1978 til Traveling Through This Part of You fra hennes siste studioalbum Clock Without Hands fra 2001. Ok, jeg skal innrømme at mange av låtene har vært samlet på de andre Greatest Hits-utgivelsene hennes også. Men ikke i live-versjon. Det er som om stemmen til Ms. Griffith blir bedre og mer intens når hun synger direkte til publikum, og musikken blir også mer levende når den ikke er finpusset ned til hver minste detalj i platestudio.

I tillegg til de uunngåelige Nanci-klassikerne, byr imidlertid Winter Marquee også på fire nye låter - med Good Night, New York som det store høydepunktet, en vakker duett mellom Nanci Griffith og folkstjernen Emmylou Harris. Det betyr at også at selv den mest garvede Griffith-fan, som har alle damens tidligere plater, her kan få seg en gledelig overraskelse. Men mest av alt er Winter Marquee en heidundrende introduksjon til folkabillydronningens musikalske univers.

P.S. Plata er også utgitt som DVD. Her får du ytterligere fire låter på kjøpet, deriblant If I Had a Hammer.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen