Zero 7
Portishead
Deltron 3030

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Trip hoppin'

En plate som tilsynelatende er lagd for å humpedumpe til, kan virke relativt avskrekkende på mange, men ikke la deg lure! Bacharach møter Gorillaz.

Bak navnet Nathaniel Merriweather finner vi den fantastisk kreative Dan the Automator, kjent fra mer eller mindre håndfaste prosjekter som Dr. Octagon, Handsome Boy Modeling School, Deltron 3030 og ikke minst Gorillaz. Han har tatt med seg noen av sine yndlingspartnere, Prince Paul (Handsome Boy Modeling School), Kid Koala (Deltron 3030) og Damon Albarn (Deltron 3030 og Gorillaz). Han har også fått med seg noen nye på veien, som Mike Patton (Faith No More) Afrika Bambaataa og Jennifer Charles (Elysian Fields). Dan har gått tilbake til den absurde ironien som preget Handsome Boy Modeling School og har med Lovage altså laget en noe mer erotisk orientert plate - forførerisk trip hop dyppet i brandy, kombinert med stønning og råd fra "Well-known sexperts" - kan du ønske deg mer?

Humoren overskygger ikke musikken på noen som helst måte, den demper seg litt, slutter seg til den sløve grooven, fungerer som en satirisk undertone og blir en del av det deilige, småharry uttrykket. Dan the Automator og Kid Koala danner et utrolig team, scratcher, mikser og sampler tunge beats, gitarer, strykere og brass som om de aldri skulle gjort noe annet i hele sitt liv. Her er det stor variasjon i instrumentasjon og arrangement, pluss fokus på organiske, klassiske instrumenter. Dette er spennende elementer de også viste de kunne benytte seg av i den episke Deltron 3030, enten det dreier seg om slække jazzband, spanske gitarer eller symfoniske orkestre. Både her og på Deltron kunne dette lett ha gitt et sprikende resultat, men Automator og Koala lar hiphop-beaten binde alt sammen og gjøre det helhetlig og ekstremt catchy. Når Kid Koala innimellom slipper til for fullt og platesnurringa blir mer kompleks, er det gjort med en teknikk som lett kan måle seg med DJ Shadows, og det er, etter min mening, absolutt ikke det verste komplimentet man kan få.

Høydepunktene er mange, men et av dem er definitivt den avslappende Lifeboat. Med bølgeskvulp, klokkespill og en nedadgående cellobasslinje i karakteristisk triphop-tradisjon, kombinert med tunge rytmer, er denne sangen så herlig at man nesten ikke kan unngå å legge seg ned og lukke øynene. Jennifer Charles' sensuelle og hviskende sang er perfekt i rollen som Mike Pattons kåte makker, og parets stemmer passer overraskende bra sammen. Med låttitler som Archie & Veronica, Book of the Month og Strangers on a Train gjør de det klart at de spiller roller, i situasjoner som hentet ut fra hvilken som helst erotisk kiosknovelle. Dette har gitt musikken et veldig elegant og filmatisk preg. Det er også deilig å høre en hiphop-produsent framstille sex på denne måten, som noe man bør leke med og nyte, og som fremfor alt består av samspillet mellom to likeverdige personer, ikke en mektig hallik og hans kvinnelige pyntegjenstander.

Dette er en utrolig saftig, leken godbit som definitivt er verdt å lete etter i CD-butikken, om du er forberedt på en musikalsk reise guidet av selverklært super-sexguru Nathaniel Merriweather.