Beirut
Sufjan Stevens

Dada Bandits - Rubik (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Flettverksmusikk for den kresne

Glem Kaurismäkis dystopier og Pärkka på vodkafylla. Rubik er Finlands fremtid, og den er lysere enn et blendahvitt laken!

Det er ikke mange band fra Finland som gjør det stort internasjonalt, og selv må jeg innrømme at jeg kan telle alle de finske bandene jeg kjenner på èn hånd. Til nøds to. Rubik har eksistert siden 2003, og kontinuerlig gitt ut materiale siden sin debut-EP, People Go Missing, i 2005. De har turnert Europa og USA på kryss og tvers, og var i Oslo senest i august i fjor, hvor blant annet NRK og Lydverket dro med bandet til Botanisk Hage for en miniopptreden. Medlemmer har kommet og gått, og selv om plateselskapet deres oppgir at Rubik er en kvartett, hevder bandet selv at de har åtte medlemmer.

Det skal ikke mange gjennomhøringene til av deres tredje langspiller, før man forstår at de er et sammensurium av folk, instrumenter, skrøner og influenser. Det skal heller ikke mange minuttene til før man faller pladask og er forelsket. Det kiler i ørene akkurat som det kilte i magen første gang Kåre med de dypblå øynene på raden foran i 4. klasse snudde seg rundt og spurte om å få låne blyantspisseren.

Den første halvparten av Solar er stappet med gladtoner og humor, hvor førstesingelen Laws Of Gravity står som en råsterk påle i urolig vann. Låten skiller seg ut umiddelbart, det skal bare 30 sekunder til før man skjønner at dette er pophåndverk av beste merke. Popelementene er like sterke og gode på Not A Hero, som er en utsøkt blanding av 60-tallsnostalgia med luftig romklang og "sha-la-la"-koring, og lag på lag med nåtidssynth. Vokalist Artturi Taira høres til tider ut som My Morning Jackets Jim James, men med lekenheten til Bob Hund anno midten av 90-tallet.

World Around You er en kjapp avstikker til 70-tallet, og kunne like godt vært Jón Birgisson og Sigur Ros på en rocka dag. Skivas eneste ballade Towers Upon Towers er space-progpop på sitt fineste, hvor det hørest ut som Taira er sakte på svev ut i det store intet. Oppsummert er Solar rett og slett perfekt flettverksmusikk. Rubik klarer uanstrengt, lekent og helt suverent å koke suppe på både forskjellige stilarter og instrumenter, uten at man får overdose. Legg til originale arrangementer, fiffige refreng og en vokalist med en unik energi, og du får den fineste popskiva du har hørt på lenge, lenge.

Fra Lippo Lippi - In Silence And Small Mercies - The Early Years

(Rune Arkiv)

To nedstøvede kulturskatter til glede for musikkhistorisk interesserte, eller nytere av goth og post-punk.