Ass Cobra - Turboneger (1996)
Apocalypse Dudes - Turboneger (1998)
Scandinavian Leather - Turboneger (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Mørket senker seg

Vi slukker lyset og kaldsvetter mens vi holder oss for rompehullet.

Når det var på tide for Turbonegros andre langspiller hadde bandet vært gjennom et ikke ubetydelig vokalistskifte. Harald Fossberg konsentrerte seg om Aftenposten-jobben, mens Hans Erik Husby (Hanky, Hertisen, Hank von Helvete) kom inn som erstatter. Hans eneste bidrag på plate tidligere var en singel med INRI, et nå nesten glemt band. Med denne mannen fikk Turbonegro en vokalist og frontfigur som skilte dem fra massen av sinte rockeband.

Først valgte de det nye navnet Stierkampf, ga ut en EP og returnerte så til gamlenavnet. Flesteparten av låtene fra EPen er inkludert på Never Is Forever. Denne perioden medførte også en del eksperimentering med image. Fra negersminke til starten på det som skulle bli det gjeldende image noen år senere. Avslutningslåta har til og med linja "I am just a denim boy".

Plata åpner med strykere, akustiske gitarer, piano og en ydmyk vokalist. Men bare en liten stund. Med spor nummer to, Suburban Prince's Death Song, er mørket for alvor over oss. Limsniffing, rompeselging, Evil Kneivils skader, hakekors, nihilsime, norsk spillefilm, naziseksualitet (?) og Sirhan Sirhan (Robert Kennedys morder) er noen av temaene man må takle for å ha glede av Never Is Forever. Ondskapen syder, selv om musikken ikke er like brutal som på debuten. Tekstene er derimot svært mye enklere å få med seg.

Another showdown between the sheets
And he remembers, that first-time score,
The scene was nasty and his ring was sore
He saw his chance to make it big
Red rubber mask and a dreadlock wig
- fra (He's a) Grunge Whore

Rompetematikken gjør kraftig inntog med låter som (He's A) Grunge Whore og Pain In Der Arsch Pocket Full of Cash, om mannlig prostitusjon. Musikken er fortsatt mørk, men relativt melodiøs i forhold til førsteskiva. Meloditeften fra Never Is Forever skulle slå ut i full blomst noen år seinere. Tunge riff og brutal tematikk er fortsatt til stede. Likevel nærmer de seg poppunk i låter som I Will Never Die Oslo Bloodbath pt. II: I Don't Care.

Turbonegro kjører på med alle piggene ute i låter som Destination: Hell og Timebomb. Desperat punkrock kombinert med apokalyptisk innstilling og knyttede never. Enda skumlere blir det i den metal-inspirerte Hush, Earthling. Heavy metal lever også side om side med punken i blant annet Black Chrome. (He's A) Grunge Whore er en historie om menn som kjøper menn, og et spark til en bølge som nådde den kommersielle toppen på den tiden Never Is Forever kom ut.

Swallow broken glass
TNT up my ass
Steal a mobsters cash
Smoke twenty tons of hash
I'll never die
- fra I Will Never Die

Denne skiva er langt mer spennende enn forgjengeren. Den er som en reise gjennom amerikanskinspirert punkrock. Den preges av de fengende låtene og minneverdige refrengene. I tillegg sparker den mer rompe enn de fleste norske punkband klarte på dette tidspunktet, eller seinere for den saks skyld. Lyden er nok en av de få svakhetene på Never Is Forever, men dette bidrar også til å gjøre den farligere. Dette er lyden av kaldt metall og fuktig betong.

Både Suburban Prince's Death Song og Oslo Bloodbath pt III: The Ballad Of Gerda and Tore innledes med lydklipp fra Hotel St. Pauli, en av filmhistoriens mest ubehagelige produksjoner. Nesten like mye ubehag er det å finne i tekster her.

Never Is Forever avsluttes med Bengt Calmeyers forsøk på å skrike Staten och Kapitalen. Her blir den til omdøpt til Satan och Kapitalen. Helt til slutt dukker en pianoballade av den kjente stuntmotorsyklisten Evel Knievel opp. Litt sært, og ikke fullt så interessant som resten.

Dette er nok dessverre Turbonegros oftest glemte og mest undervurderte album. At de beste låtene herfra ikke er en del av Turbonegros liveshow er både synd og skam. Den har nok litt dårligere lyd enn Apocalypse Dudes, men er en nesten like sterk samling låter.