New York Dolls
Hanoi Rocks
Iggy & The Stooges

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Herrene av den nye kirken

Legender gir ut ny samling. Alt er like bra som før, men det blir likevel litt mangelfullt.

Herrene av den nye kirken var definitivt en "superpunkgruppe" - og også den største av dem alle. Det var den amerikanske vokalisten Stiv Bators (Dead Boys) og engelske gitaristen Brian James (The Damned) som startet Lords of the New Church på begynnelsen på 80-tallet. I tillegg til disse to spilte Dave Tregunna (Sham 69) bass og Nick Turner (Barracudas) trommer. Det som nok er litt ukjent for folk flest er at både Bators og Tregunna ga ut et album som gruppa The Wanderers i 1981, resterende medlemmer var da tidligere kolleger med Tregunna i Sham 69.

Alle de tidligere bandene som medlemmene var med i, og da spesielt Dead Boys og Damned, hadde opplevd stor suksess. Alt lå dermed vel til rette for at verden skulle erobres. Debuten kom i 1982, og ble for undertegnede en særdeles god tilvekst i platehylla på denne tiden. Den ble ervervet på den smått legendariske platesjappa Electric Circus samme år, og for meg ble den et særdeles viktig album i mine ungdomsår.

Dessverre fikk aldri Bators & Co. den store salgssuksessen og etter tre studioalbum ble håndkleet kasta inn i 1989. Ikke nok med at dette var trist; Bators døde i 1990 av skadene han ble påført etter at han ble påkjørt av en bil i Paris. Men uansett lever ånden til Bators både gjennom Dead Boys, hans egne soloalbum og ikke minst Lords of the New Church.

I de siste årene har James og Tregunna spilt sammen og også opptrådt som Lords of The New Church igjen. Det er vel og bra, men enda bedre er det at Brian James har tatt regien og gir ut et nytt samlealbum. Rockers består av 10 låter som er hentet fra alle de tre studioalbumene. Jeg kan allerede her si at en samling med kun 10 låter i seg selv er en skam, men gjort er gjort og spist er spist. 10 låter på en helt ny samling er bedre enn ingen låter. Hr. James har krydret remasteringen noe, uten at dette gjør seg merkbart verken den ene eller andre veien.

Låtutvalget kan man også stille seg litt undrende til, men igjen en låt er bedre enn ingen låt. Absloutte klassikere som Russian Roulette, New Church, Live for Today og tolkningen av Madonnas Like a Virgin er ikke med. Utvalget kommer for øvrig i kronologisk rekkefølge der de tre første sporene er fra debutklassikeren. Så er det tre spor hentet fra de øvrige studioalbumene og kuttet Fresh Flesh er hentet fra soundtracket Out of Bounds.

Rent musikalsk hentet Lords of the New Church selvsagt inspirasjon og gløden fra punken. Denne gjorde de mørkere, om enn ikke så svart som de senere gothbandene som skulle prege deler av 80-tallet. Med sin mørke punk ispedd 70-tallets glamrock skapte de sitt eget sound, og da spesielt på førsteskiva. De utviklet seg til noe mer tradisjonell rock på de to siste albumene, uten at dette svekket gruppa rent musikalsk. Det er derfor gledelig å høre låter som Livin on Livin og de andre på nytt igjen, og det låter friskt fortsatt den dag i dag.

Alt i alt blir man glad for at det kommer en samleskive som gjør gruppa tilgjengelig for folk flest, selv om noen obligatoriske låter mangler. På limited edition-utgaven følger det med en bonus-cd med med konsertopptak fra bandets første turnè i 1982. Energien og gleden er tilstede, men dessverre preges plata av litt dårlig lydkvalitet og denne er nok kun forbeholdt fansen.