Rod Piazza
George Harmonica Smith

Live at Labatt - Mitch Kashmar (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Innertier fra California

Mitch Kashmar tar her steget opp i bluesens toppdivisjon med en fantastisk plate som legger lista høyt for moderne blues.

Hvem hadde trodd at en sliter som Mitch Kashmar skulle levere et av 2006s beste album så langt? Ikke jeg, selv om fjorårets Nickels & Dimes bar bud om at mannen var inne i fin formkurve. Som sist gis plata ut på Delta Groove Productions, som kjapt vokser frem som det ledende uavhengige bluesplateselskapet i verden. Og det er grunn til å tro at Kashmar har nytt godt av å komme under vingene til ringrev og plateselskapseier Randy Chortoffs. For Chortoff har koblet ham med supergitaristene Junior Watson og Rusty Zinn og et hardtsvingende band bestående av kremen av bluesfolk på vestkysten. Resultatet er et fyrverkeri av en plate.

Det som slår meg først er den deilige lyden på plata - en lyd som er et resultat av analog 2-tommers innspilling i Doug Messengers studio. Dette er karer med selvtillit og rutine til å spille inn analogt, og resultatet er en organisk plate som gir følelsen av å være i samme rom som bandet. I Got No Reason spretter ut av startblokka som en kåt hingst. Rick Reeds ståbass og Richard Innes' dundrende trommer legger grunnlag for Kashmars svært gode stemme og munnspill. Og når du tror det ikke kan bli bedre, så minner Junior Watson deg på hvorfor han er alles førstevalg når det gjelder å injisere vitalitet på moderne bluesplater. Mannen er gal og det høres i soloer som ingen annen gjør han etter.

Kashmar synger om det å ha det motsatte av å ha "tha blues" - han har absolutt ingen grunn til å føle seg bra, men gjør det likevel og har mest lyst til å kle seg naken og løpe gjennom skauen. Det handler om den allmenngyldige bluesregelen om å le for å unngå å gråte.

Dead Presidents er én av to covere av munnspillkongen Little Walter, som åpenbart er en av Kashmars musikalske helter, både når det gjelder munnspilling og å skrive underfundige tekster. Green Bananas er nok et lite mesterstykke. Vi snakker om calypso-blues med rhumba-beat (!) og en tekst som handler om et individ som lever så hardt og ser så ille ut at det ikke er noen vits i å kjøpe grønne bananer, siden han aldri vil leve til å se dem modne.

Funke Dee er for funky for meg til tross for fint kromatisk munnspill av Kashmar, men ting kommer fort på skinner igjen i tittellåta Wake Up & Worry. Det handler om å våkne opp daglig å bekymre seg for regninger som forfaller, kvinner som forbrukes og forsvinner og å alltid ligge på etterskudd. Moderne blues for det moderne menneske her, altså. Zinn krydrer med en aldeles nydelig jazza solo og Kashmar selv spiller melodisk, men samtidig rått munnspill. Sannelig om han ikke er blitt en av de virkelige moderne mesterne på tryneorgelet!

Jeg kunne egentlig fortsatt i samme stil om alle låtene. Dette er så bra som moderne blues kan bli. Tekstene er finurlige, Kashmar synger og spiller godt og bandets samspill er et kapittel i seg selv. Når også lyden og produksjonen er prima, kan det knapt gjøres bedre. Plateselskapsboss Chortoff skriver i presseskrivet til plata at noe av tanken bak denne utgivelsen var å vise at en følelse av blues er noe alle opplever mer enn noen gang i dag og at dette ikke er en sjanger som har gått ut på dato. I en verden der forbruk, hedonisme og egoisme gjør at all verdens rikdom og muligheter fører til at stadig flere sitter igjen med tomhet og følelsesmessig opprør, kan blues meget vel være det følelsesmessige soundtracket.

Det kan det være god medisin å sette på Wake Up & Worry, som en humørfylt flukt fra det daglige peset. Dette er nemlig en plate å bli glad av og glad i, og den er veldig nære full pott på skalaen. Kjøp den på Cruisin Records eller på nett på bluebeatmusic.com"