cover

Before the Dawn Heals Us

M83

CD (2005) - Goom / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Shoegaze / Eksperimentell / Drone / Elektronika / Post-rock / Elektropop / Ambient

Spor:
Moon Child
Don't Save Us From the Flames
In the Cold I'm Standing
Farewell/Goodbye
Fields, Shorelines and Hunters
*
I Guess I'm Floating
Teen Angst
Can't Stop
Safe
Let Me Burn Stars
Car Chase Terror
Slight Night Shiver
A Guitar and a Heart
Lower Your Eyelids to Die With the Sun

Referanser:
My Bloody Valentine
Cyann & Ben

Vis flere data

Se også:
Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts - M83 (2003)
Saturday = Youth - M83 (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Modern Talking

På oppfølgeren etter fjorårets internasjonale gjennombrudd leverer M83 framifrå melankoli i stilren, elektro-akustisk innpakning.

Et drøyt år etter det internasjonale gjennombruddet med kritikerroste Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts (2003), er den franske elektronika-duoen M83 tilbake med oppfølgeren [Nicolas Fromageau har forlatt bandet, som nå i første rekke er Anthony Gonzalez, red.anm.]. Before the Dawn Heals Us ser ved første øyekast mest ut som en etterlevning fra den tidsepoken når Modern Talking gjorde suksess med høyt hår og lavmåls synthpop, men som med så mange andre fordommer, faller denne i fisk når platen får noen omdreininger i spilleren.

Den mest iøyenfallende forskjellen fra Dead Cities... er den fremtredende plassen vokalen har fått i lydbildet. Fra å være begrenset til sparsomme samplinger, har vokalen tatt steget frem til forkanten av lydbildet på en rekke av sporene, og gjør Before the Dawn Heals Us til en ganske annerledes plate enn forgjengeren. De mest dronete, ensporede synthpartiene er også tonet noe ned, til fordel for mer konvensjonell instrumentering, med alt fra piano til ikke-elektroniske(!) trommer og el-gitar. Disse små endringene fungerer utmerket, og viser et band som har modnet siden sist.

Det som er fjernet av langtrukne, mer intense, tette og episke passasjer, er erstattet av mer eteriske, svevende partier, båret frem av florlette vokaler. Uttrykket er fortsatt forankret i en slags elektronisk shoegazer, med melankolske tekster og de naive synthesizer-lydene som har blitt et slags varemerke for M83 - som fortsatt klarer å bruke tonearter fra dataspillenes barndom med stor suksess.

Utgivelsens tittel kan tolkes som en slags nokturnal lengsel; platens mollstemte budskap og sedate tempo er langt bedre tilpasset en sval, dunkel nattestund enn en duggfrisk, solrik morgen, når nattens bekymringer virker så langt borte. M83 nærmer seg stadig mer de samme musikalske traktene som Belle & Sebastian, Arab Strap og landsmennene i Cyann & Ben befinner seg i - sistnevnte bidrar da også på en av platens høydepunkter, den nærmest sakrale Farewell/Goodbye. Andre, mer eksotiske gjesteopptredener inkluderer bidrag fra guttekoret Les Petits Chanteurs de St. Louis.

Before the Dawn Heals Us sikter såpass høyt at det med litt mindre teft lett kunne blitt patetisk og pretensiøst. Når det likevel fungerer, er det fordi gruppen har klart å ta med seg det som fungerte best på den forrige platen, og lagt til en del nye elementer som videreutvikler, snarere enn fordreier - her er både saktegående ballader med minimal instrumentering og rett-på-sak indierock med solid rytme og tempo. Sagaøya er blitt en prikk på det melankolske verdenskartet, med Frankrike som et naturlig, lunt, vakkert midtpunkt.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Humanoid - Sessions 84-88

(Rephlex)

Lurer du på hvordan techno hørtes ut før det ble allemannseie? Humanoid presenterer old-school acid house, rave og techno fra 1984-1988.

Flere:

Fever Ray - Fever Ray
Saint Etienne - Smash The System - Singles And More