cover

October Road

James Taylor

2 x CD (2002) - Columbia / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Folk / Singer/songwriter / Akustisk / Voksenpop / West coast / Visepop

Spor:
September Grass
October Road
On the 4th of July
Whenever You're Ready
Belfast to Boston
Mean Old Man
My Traveling Star
Raised Up Family
Carry Me On My Way
Caroline I See You
Baby Buffalo
Have Yourself a Merry Little Christmas


Don't Let Me Be Lonely Tonight
Sailing to Philadelphia
Benjamin

Referanser:
Joni Mitchell
Carole King
Jackson Browne
Crosby, Stills & Nash
Randy Newman
Paul Simon

Vis flere data

Se også:
The Best of James Taylor - James Taylor (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Noen har evnen til aldri å fornye seg

James Taylor når neppe nye fans, det spiller ingen rolle når fansen får det de vil.

Jeg slutter aldri å forundre meg over artister som gjentar seg selv gang på gang. James Taylor er en av dem. Står man ved et samlebånd og gjør det samme dag ut og dag inn slipper man å tenke noe særlig. I Taylors tilfelle er han nødt til å bruke kreative evner for å lage den musikken han gjør, men hvordan er det han får det til å låte så likt? Ikke bare på det enkelte album, men det er nærmest umulig å høre forskjell på de tingene han lager i dag og det han gjorde for 30 år siden. Jeg er ikke sikker på om det er et kompliment eller ei.

På det foreliggende albumet October Road holder James Taylor seg igjen til det vante. Greit at han ikke støter noen gamle fans fra seg, men han kunne kanskje fått nye. Denne gangen står flere av låtene i årstidenes tegn. Her er; September Grass, October Road, The 4th of July og Have Yourself a Merry Little Christmas. Dette passer fint inn i hans behandling av minner. Taylor er inne i sitt 55. år av sitt liv og refleksjon og ettertanke melder seg naturlig på. Dette er noe Taylor takler fint. Han har alltid behersket det å sette ord på mellommenneskelige relasjoner. Han har flere fine observasjoner, men språklig er det litt i meste laget noen ganger, eller hva med "You may well be angry, I'll for sure be hungry" fra Caroline I See You, det hadde ikke passert med meg som språkkonsulent.

Musikalsk er det lite nytt å hente. Taylor holder seg godt forankret i singer/songwriter tradisjonen, noe han behersker til fulle etter over 30 år i bransjen. Som vanlig har han med seg medmusikanter med fingerspitzgefühl. Den anerkjente Steve Gadd på trommer kan nesten virke litt umennesekelig med stikkene, Ry Cooder og Michael Brecker bidrar også til det lett jazzifiserte vestkyst-uttrykket. Like begeistert er jeg ikke for strykerarrangementene til Dave Grusin. Han har en egen evne til å sukre alt han holder på med i for stor grad. Whenever You're Ready har han ikke vært borti. Det kunne imidlertid Steely Dan vært. Liker man Dan liker man garantert denne låta. Forøvrig slår det meg at Jan Eggum må ha lyttet mye til denne mannen. Uansett, som man skjønner er det ubeklagelig mange støttespillere Taylor har med seg.

Like fløyelsmyk i stemmen som tidligere er ikke Taylor (oj, noe har forandret seg!). Umiskjennelig dannet og behagelig i uttrykket er han imidlertid fortsatt. Dermed er dette nok et velkvalifisert bidrag til den stadig voksende voksenpop-genren.

CDen er utgitt i en lekker innpakning, og det finnes en 'limited edition' som inneholder en bonus CD. Den har tre ekstra spor, som forståelig nok ikke er med på den ordinære utgaven. De setter ikke umiddelbart spor og frister heller ikke særlig til gjenhør. Det til tross for at Michael Brecker er med på et av sporene. Mer interessant er de levende bildene fra innspillingen. Litt om bakgrunnen for enkelte av låtene blir kommentert og enkelt musikere omtalt. Først og fremst til glede for fansen, men også fint for oss andre.

October Road vil neppe skuffe gamle Taylor-fans. Kjøper man Taylor for første gang bør man heller satse på en samleaffære. De finnes det plenty av til en billig penge.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo