Rato Triste
Sus Futuros

Eyehategod
Grief

Knusende tungt

Corrupted var lenge et av de bandene jeg hadde hørt en del om, men ikke noe av. Forventningene mine var kanskje litt vel høye.

Et brutalt japansk sludge-doom-band med tekster på spansk. Corrupted var lenge et av de bandene jeg hadde hørt en hel del om, men ikke noe av, og det jeg visste oppsummeres i den første setningen. Forventningene mine var kanskje litt vel høye, og når sant skal sies så ble jeg ikke helt fornøyd med det samme. Det tok en stund.

Det finnes en hel del band som passer til den innledende beskrivelsen, bortsett fra det orginale språkvalget Corrupted har gjort. Men flere japanske artister/band har som tradisjon å ta eksisterende musikkformer til et nytt - gjerne ekstremt - nivå, så derfor stod Corrupted litt lengre fram i køen enn andre band av samme sort. Men med skuffende dårlig tilgjengelighet på bandets utgivelser, måtte jeg vente en stund før et nærmere bekjentskap kunne inngås. Det første møtet ble altså med Se Hace Por Los Suenos Asesinosm.

Som sagt så ble ikke forventningene helt innfridd til å begynne med. Årsaken var nok først og fremst at de overrumplet meg med noe som var overraskende langt unna hva jeg hadde ventet meg. Den korte beskrivelsen min stemmer godt overens med halvparten av innholdet på dette noe korte albumet, men første halvdel av platen brukes til å bevise at de behersker andre musikalske former enn en av de mer ekstreme formene for metal.

Det første sporet innehar verken brutalitet eller metal-elementer, og står i sterk motsetning til rabalderet som dukker opp senere. De starter svært neddempet, med et akustisk spor som varer i nesten tyve minutter, der variasjonen er minimal og stemningen dunkel. Tiden står nesten stille. Man blir ikke slått i bakken av et voldsomt lydtrykk, men blir dratt inn i et dypt mørke mens man tar til seg all den tomheten vokalisten uttrykker med sin tørre, nærmest søvnige stemme. Å forstå språket er slett ikke nødvendig for å føle tungsinnet i denne låten. Den er svært trykkende i all sin enkelhet, og i motsetning til førsteinntrykket, er det dette sporet som nå står som favoritten blant albumets tre spor.

Det er mulig jeg ville blitt noe skuffet hvis de hadde valgt å fortsette å overraske etter åpningssporet, men den truende starten på Rato Triste avslører raskt hvor de har tenkt å gå. Vokalisten har våknet til liv, og slipper løs et enormt raseri gjennom imponerende gutturale brøl. Lydbildet er så knusende tungt at det føles rent hasardiøst, med gitarer som er stemt til bunns og skaper en tykk vegg av lyd som mannen bak trommene prøver å hamre seg gjennom.

Sus Futuros fortsetter på samme vis, og når det hele er over sitter man igjen med en følelse av å ha blitt fullstendig overkjørt. Dette er eksponering av ren aggresjon, og det er skremmer like mye som det fenger. Båndene til pionerer som Grief og Eyehategod er tydelige, men uten at likhetstrekkene er altfor store. Corrupted har helt klart et særegent uttrykk som få andre når opp til.

Det tok litt tid før jeg så det store med Se Hace Por Los Suenos Asesinos, og noe av grunnen var at jeg ønsket meg noe mer metal enn bare de to siste sporene. Det gjør jeg forsåvidt fortsatt, men med all den kraften de to sporene innehar så får man egentlig nok. Dessuten er det åpningssporet som gjør denne utgivelsen til noe ekstra spesielt, og man kan bare håpe på at de ønsker å fortsette å utforske i denne retningen, for dette var virkelig fint.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo