Kruder & Dorfmeister
Kyoto Jazz Massive
Gilles Peterson

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Brasilektrisk støt

Mixmasteren Trüby har gitt ut et must for alle som liker å groove.

Rainer Trüby er en av Tysklands store oppkomlinger de siste årene innenfor den nyskapende og internasjonalt anerkjente tysk-østerrikske elektronika-scenen. Klubbjazz-trioen Trüby Trio holder hus i München, der plateselskapet Compost, som Trüby er tilknyttet, også holder til. Trioen består av nevnte Dj Trüby samt Christian Pommer og Roland Appel, som er kjent som duoen Fauna Flash.

Rainer Trüby startet sin karriere med klubbkonseptet Rootdown, en dansbar blanding av drum & bass ispedd brasilianske rytmer. Undertegnede var så heldig å være tilstede på en av hans Rootdown-klubbkvelder i hjembyen Freiburg sommeren 1999, der et gammelt fabrikklokale på den sørtyske landsbygda plutselig smakte av karneval i Rio! Samme år ga trioen ut en brasiliert drum & bass-mix ved navn A Go Go, som ble en internasjonal hit. Deretter har det bare gått framover for gode Herr Trüby, som ved siden av Kruder & Dorfmeister fra Wien og diverse Dj-kollektiver i Berlin (Jazzanova, Terranova) regnes for å være en av de viktigste nyskaperne innenfor tysk elektronisk musikk. Trüby ble virkelig kjent da han tok det ærefulle oppdrag å mikse sine favoritter i plateselskapet !K7s DjKicks-serie. Rainer Trüby har stått bak en rekke compilations under navnet Glücklich; i hovedsak klubbjazz basert på afrikanske og brasilianske rytmer og musikksjangre. Forkjærligheten for sensuelle søramerikanske og afrikanske rytmer spores også på Kicks-albumet, men her dreier trioen seg mer i retning av et laidback sofapartys velbehag snarere enn et brasiliansk klientell som danser til hælene gløder og veggene renner av svette. Plata er svært mangesidig: Her er også sterke innslag av jazz, god, gammel 90-tallsdisco og ikke minst en masse inspirasjon fra soulens varme lydlandskap.

Åpningssporet, en avslappende blanding av bossanova og jazz, setter standarden for dette glitrende albumet. Deretter øker tempoet betraktelig, fra den heite soulinspirerte downbeat-låta High Jazz (Rainer Trüby Trio) over i mer tradisjonell house, drum & bass-sekvenser og nu-jazz. Det fine med denne plata er at den kan høres om og om igjen, og det blir rett og slett aldri kjedelig, nettopp fordi trioen ikke kjenner musikalske grenser, men derimot skaper en fusionplate av jazz, brasil og house, til dels også rolig chillout.

Høydepunkter er sporene Upsolid (Sequel), Transcend Me (Afronaught) og Some People (Korova), en dansbar klubbjazz-mix man bare skulle ønske kunne fortsette i det uendelige. Dessuten fortjener High Jazz ekstra oppmerksomhet på grunn av den herlige og sterke kvinnevokalen à la Jill Scott, som fint kontrasterer melodilinja i bassen - denne låta høres gjerne på høyt volum! Alt i alt kan man si at plata begynner rolig, for så å etterhvert gi kondisen utfordringer. På de siste sporene finner Trüby nesten tilbake til sine røtter fra drum&bass-musikken, som etter min smak blir litt for ensformig. Men feelingen hentes inn igjen takket være jazz-saksofonsampler og brasil-rytmer. Nada problema.

Trioen har mikset sammen 97 minutter med dynamitt, med unntak av et par låter som kanskje senker standarden en smule. Likevel oppveier helheten disse små og ubetydelige intermezzoene, og en kan trygt konkludere med at Trüby Trio har laget en herlig og varm utgivelse, full av rytmisk glede. De behersker å snekre sammen et mangfold av musikksjangre, som igjen utfordrer til fintfølende og glidende overganger fra cool til hot, fra slow til samba, fra chillout til chili. Dette har de igjen klart med stor overbevisning. Så derfor: Hatten av og danseskoene på.