Lua
When The Road Runs Out
Love Vs. Porn

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I nattens mulm og mørke

En ansamling av millenniets mest spennende artister bidrar til kampen mot hiv/aids. Til tider er det uunnværlig.

Hiv/Aids er en av de verste utfordringene menneskeheten har møtt, og om ikke lang tid er den også den sykdommen som har utslettet flest av oss. Til dags dato finnes det ingen velfungerende vaksine imot epidemien som stadig krever nye liv. Og på tross av intenst arbeid i forskningslaboratorier verden over, forblir kampen mot denne sykdommen et tapt slag.

Bekjempelsen av Hiv/Aids er derfor et universelt problem, og en oppgave alle mennesker som verdensborgere har et ansvar å engasjere seg i. Ikke minst fordi dette er en sykdom med stor spredning, og som velger ansiktsløse ofre på sin veg. Ofte er det også i områder hvor sult og urett allerede hersker.

Musikkhistorien er derfor full av mer eller mindre vellykkede bidrag til denne kampen, men flesteparten av prosjektene er det én mann og hans organisasjon Red Hot som har stått bak. Siden 1989 har nemlig gründer John Carlin samlet musikere, kunstnere, filmskapere, skuespillere, designere og en rekke andre av kulturrelaterte skapere til å gi av seg selv.

Carlin og Red Hot har gitt ut alt fra country, reggae, dance og hiphop-plater, men nå er altså turen kommet til at artistene fra amerikansk undergrunnsrock-scenen skal donere sitt materiale i økonomisk favør av denne kampen.

Og det er ikke ofte man føler seg nødt til å oppfordre leseren om å klikke seg inn til "vis flere data" under låtlisten, men her er det nesten essensielt. For sjelden har en så sterk rekke av artister med en backkatalog som tilsvarer flere av de aller beste platene etter år 2000 vært samlet på et sted. Dette er heller ikke en samleplate i ordets rette forstand, hvertfall ikke slik mange tidligere har gjort det gjennom å enten fortolke andre populærartister sine låter, eller fornye eget materiale.

Nei, for med noen få hederlige unntak så er Dark Was The Night en dobbelplate med flunkende nytt materiale fra en latterlig lang rekke av spennende artister. Noen er kanskje mer etterlengtede enn andre, siden dette er første gang vi hører noe nytt fra de på en stund, andre har kanskje vært vel overproduktive. Men det er gledelig å kunne meddele at helhetsinntrykket er at de fleste har en stødig formkurve, og fortsetter å levere materiale som til tider er hakesleppverdig.

Spesielt høyt må Feist honoreres for hennes to bidrag, det ene sammen med Ben Gibbard, det andre med Grizzly Bear, hvor hun begge ganger stjeler showet så til de grader fra de andre. Det viser hvilken kameleon hun er som artist, og hvilken kapasitet stemmens hennes innehar. Andre er The National, Andrew Bird og Antony Hegarty som alle bevarer sine særegne uttrykk, men som leverer knallsterke enkeltlåtprestasjoner.

Noen bomturer er det allikevel plass til her, som Cat Power sin adapsjon av Amazing Graze og The New Pornographers Snow White. Skuffende er også Arcade Fires bidrag Lenin, som virker besynderlig tannløs og blodfattig.

Allikevel er dette en triumf av en ansamling fra ende til annen. Og når Conor Oberst og Gillian Welch forener vokale krefter på en nyinnspilling av Bright Eyes kanskje aller beste låt noensinne; Lua, så hersker det ingen tvil om at ikke bare har produsentene Aaron og Bryce Dressne lyktes. Det har også initiativtaker John Carlin og hans Red Hot Organization gjort, i å skape det som må være en av de aller flotteste samleplatene av originalt materiale som er utgitt på lang, lang tid.

Dette er med andre ord en av de beste måtene du kan være med på å støtte opp.