[capsule review in English available]

Tundra Flower
Let Silver Protect
Give Me a Break

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Moder Moderne Jord.

Et resultat av den nomadiske musikkferden til Mari Boine: fra visesang, rock, joik til folkemusikk utenfor landegrensa.

Mari Boine begynte sin karriere med å synge sinte politiske sanger om finnmarksungdommen, avanserte deretter til sjamanistisk tromming og joik, for deretter å kulminere i et landskap bestående av frijazz, bluesjoik, sør-amerikanske fløyter og nå sist; afrikanske impulser. Det siste året har gått til å hente inspirasjon fra Senegal eller frekventere Paris' gater - såfremt hun ikke har streifet rundt på viddene rundt Karasjok for å lage musikk. Det er med andre ord duket for et kulinarisk lyttegilde (her gjelder det å ha smaksløkene i orden): Ikke siden Ørnebror har undertegnede latt seg overraske av spennvidde i låter, samt instrumentale løsninger, som på Boines Eight Seasons.

Boine viser nok en gang at hun finner sitt musikalske uttrykk gjennom samarbeid med ulike musikerer. Slik mestrer hun til stadig å fornye musikken sin. Særlig fristende er det å si at dette er "øko-varianten" av Boine (noen som husker "øko-rommene" på hotellet i filmen Italiensk For Nybegynnere?). I så måte er det berykta sinnet i musikken til Boine fraværende - det viker unna for en inderlighet som kler så vel den samiske som engelske sangen. Hadde det ikke vært for musikken hadde nok Boine gjort en hederlig innsats innen samferdsel eller diplomati, hun bygger broer mellom kulturer og oppfordrer til ikke å frykte motsetninger blant folk. Så har hun da også flyttet hjem til Finnmark i disse dager.

Med unntak av Gula Gula (1989), som regnes for Boine med bands første joikealbum, er det få av Boines sanger som beskrives som joik. Boine mener selv at joiken alltid ligger i bunnen av det hun gjør. På Eight Seasons synger hun derimot alt fra hva som kan karakteriseres som ballader, i grenseovergangen til pop og blues, til tradisjonelle salmesang og joik. Hør bare på Tundra Flower (Duottar Rássi), hvilke bluesriff Roger Ludvigsen drar i gang i forkant av Carlos Z. Quispes fløytesolo. Eller den enkle versjonen av Brorsons Hymn, en akustisk framføring av den mer sakrale sorten (som forøvrig fikk norske tabloidjournalister til å omtale Boine som revolusjonær da hun framførte den under kronprinsbryllupet). En av de virkelig treffsikre resultatene er å finne i By The Source Of Aurora B (Guovssahasaid Ájagáttis) hvor Bugge Wesseltofts synth og programmering drar i land Roger Ludvigsens loops og Svein Schultz' bass. Maksimalisme i en liten eske!

Tekstene er viet større rom i denne utgivelsen, noe Boine viser ved å ta i bruk flere tekstforfattere; Nils Johan Hætta, Risten Sokki, Giuliano Contardo, Nils Viktor Homberg, Kirsti Paltto og Synnøve Persen. I det hele tatt er det et åpent og inviterende materiale som ligger i bunn av denne skiva. Boine har tidligere sagt at hun var lei av sine egne minimalistiske tekster og at hun har har stampet i gammelt stoff. Å invitere andre forfattere inn i musikklavvuen var ingen dum ide, det funker godt og det er spennende å høre Boine framføre nytt. Dermed motbekrefter hun alle sosialantropologers skrekkscenario om å ha "gone native".

Samtidig vitner Boines sang i kombinasjon med tekstutvalg om sterke fortellinger, om sitt folk, om historien og stolthet som seirer over skam. I så måte viker ikke Boine en millimeter unna hva hun er og hva musikken vil.

Med Eight Seasons utvider Mari Boine det etniske uttrykket i et moderne lydbilde. Da får det heller være at utgivelsen ironisk nok er "Made in the EU".

Plastikman - Closer

(NovaMute)