Bounty

Tuco's Lounge

CD-single (2004) - Banana Party / Musikkoperatørene

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gode tider på Bounty

Sjangerbrygg fra ørkenen som holder temperaturen høy, men ikke slukker tørsten.

Bergensbandet Tuco's Lounge presenterte i februar i 2004 et knippe fortreffelige låter på EPen Mexican Standoff. Med Bounty følger de opp i samme stil. Samtidig som de jobber med sitt første album - planlagt for utgivelse i februar 2005 - lesser de av seg to nye komposisjoner samt en liveinnspilling fra Kvarteret i Bergen. For den som har fått besøk av dette bandets toner i sneglehusets sanseceller kan februar knapt komme fort nok.

Tuco's Lounge har sitt musikalske fundament i en slags ørkenrock fra golde landskap i området Arizona-New Mexico-Texas, noe som har gitt opphav til flere forsøk på å sette verdensrekord i ørken- og westernmetaforer i beskrivelsen av musikken deres. Uansett blander de sjangere fra store deler av det populærmusikalske repertoar med basis i dampende rock og innslag av både country og blues, rockabilly og surfrock. På Bounty reflekteres igjen den overlegne rytmiske grunnstrukturen bandet bygger på, variert og stødig på samme tid, noe som gir en sterk fysisk dimensjon til musikken; groove kalles det vel. Råskapen i låtene understrekes av Hillestads vokal som desperat og giftig passer godt til uttrykket. Christoffer Pedersens seige, surf-tenderende gitar er også helt sentralt for soundet, mens Kjetil Andre Tofte fyller på med fiffige tangentvarianter.

Det er i det hele tatt mye villskap i utrykket til Tuco's Lounge og de har fått rykte som et særs dyktig og dynamisk liveband. Dette avspeiles også i singelens livespor. Samtidig evner bandet det kanskje viktigste av alt: å frembringe gode låter, låter som treffer. Vi gleder oss til februar.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Kaospilot - Shadows