Entitled

Flying Saucer Attack
Labradford

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Plagsomt, men med lyspunkter

Interessant og ufokusert fra amerikansk undergrunn. På BlueSanct.

Alle de rette ingrediensene dukker frem i løpet av dette albumet - litt etter litt viser Drekka sitt potensiale for oppfinnsom rock. Dessverre er det ikke nok da helheten preges av en rekke mindre heldige veivalg.

Extractioning stemmes opp mot et dronende landskap allerede befolket av navn som Flying Saucer Attack og Labradford. De synes også å ha lånt øre til noe av den folkminimalismen som farer over flere territorier av undergrunnen for tiden. Dessverre klarer de ikke å utnytte disse kildene til det udelt positive på denne utgivelsen. Det føles ut som om de har tatt noen gale valg på veien og disse skader helheten som har som oppgave å gjøre Extractioning til mer enn et middels godt album.

Et spor som Love Without Sound er en direkte sjarmløs popskisse som ødelegger den følelsen som preger resten av albumet - dessuten legges det en demper på stemningen da låta havner mellom to av platas mer stemningsfulle spor. Det største problemet til Drekka er likevel deres manglende evne til å gi ideene sine form - de fleste av låtene fungerer i stedet kun som halvferdige skisser uten mål eller mening. En del av sporene klarer ikke å komme seg ut av et smått stressende loophull for å gi lytteren noe mer enn en banal form. Ved første gjennomlytting er det nesten en plage å høre gjennom albumet, men da jeg gir plata gjentatte sjanser dukker det likevel opp interessante lyspunkter.

Drekka er best når de våger å tøye på detaljene sine og dresse opp grunnformene sporene består av. Da slår de seg løs med elektriske gitarer og elektronikk og det er i nettopp dette territoriet man finner albumets beste prestasjon: Psalm 99 (100). Albumets lengste spor er en fint rolig miks av klostersang og elektroniske frekvenser; på dette sporet lar de ideene få ro til å utvikles. Det potensiale man får av det dempede åpningssporet Exactioning eller What Would The Community Think? blomstrer til fulle på dette sporet. Dette finner lytteren også i sporet Posterity Is Futile - her kobles akustisk minimalisme opp mot den knitrende elektronikken de viser seg å beherske.

Extractioning er et album som viser frem flere fine detaljer, men Drekka makter ikke fullføre sitt potensiale med platen. Det holder ikke at to strålende spor viser at bandet har øre for fine detaljer. Extractioning forblir dessverre et album for de spesielt interesserte.