Fields of the Nephilim
The Sisters of Mercy
Bauhaus

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dagens leksjon i goth-rock

Floodland har hentet navnet sitt fra en Sisters Of Mercy plate, men ligger stilmessig nærmere andre klassiske goth-band.

Ocean Of The Lost er mitt første møte med det Østerrikske goth-rock bandet Floodland. De har tidligere sluppet noen selvutgitte skiver, samt et album på det relativt ukjente plateselskapet Serpent Qui Danse - uten at jeg tror svært mange av disse har funnet veien til våre breddegrader. Kanskje kan Ocean Of The Lost gjøre noe med dette.

Det første som slår meg når jeg putter albumet i spilleren er at disse guttene har tilbrakt noen timer med Fields Of The Nephilim. Mange av melodiene har både en typisk Nephilim-oppbygning og det typiske Nephilim-soundet - det vil si et ganske spinkelt lydbilde med mye diskant, enkle og fremtredende tromme- og basspartier, gitaren et stykke i bakgrunnen - og en mørk og grov mannestemme på toppen. Dette dreier seg altså om klassisk goth-rock, kjemisk fri for metall-gitarene som så mange i dag inkorporerer i lydbildet.

De første par gangene jeg lar disken snurre virker låtene litt anonyme, og det er lett å henge seg opp i referansene. Allerede nevnte Fields Of The Nephilim, gammel-gotherne i Bauhaus (for eksempel I Standing Fall), det akustiske og poppa goth-lydbildet til Deine Lakaien (for eksempel i The Dawn). Floodland er et band som tar sin snevre musikkhistorie på alvor.

Men så skjer det. Etter tredje runde begynner virkelig låtene å sitte, og plata fremstår etter hvert som den helstøpte goth-utgivelsen den er. Dette er definitivt ikke en plate du plukker opp hvis du ikke allerede har flere album med tidligere nevnte band i hylla, men den er til gjengjeld et flott tilskudd til samlingen hvis du som undertegnede har et litt over middels varmt forhold til musikk i denne gata.

At Floodland på noen måte er et spesielt originalt band skal jeg ikke påstå, og det blir nok også bandets største utfordring fremover. Hvis de klarer å tilføye musikken noen elementer som låter mer spesifikt Floodland, og også gjerne jobbe frem et par hakket mer umiddelbare låter - så tror jeg at deres neste album (allerede under innspilling) kan bli en høydare for oss svartkledde. I mellomtiden gir du denne en sjanse. OK?

Paganus - Kalla

(Earthwood)

Paganus ivrer for at vi på nytt skal ikle oss skogspelsen og ikke bryte en kontinuitet som har vart i titusener av år.