Incarnated Solvent Abuse

At the Gates
In Flames

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mest for die-hard fansen

Arch Enemy forkorter ventetiden til sitt neste album med en EP som verden ville ha klart seg helt fint foruten.

At Arch Enemy frontes av en kvinnelig vokalist som utfører macho ekstremvokal med den største selvfølgelighet, er gammelt nytt. Angela Gossow viste med sin bandinntreden i 2001 at hun med sine mektige brøl var fullt kapabel til å ta over mikrofonstativet etter John Liiva som sluttet samme år. Etter vokalistbyttet har hun vært med på to fullengdere, en EP som kom ut for to år siden, og bandets siste utgivelse som er denne appetittvekkeren; Dead Eyes See No Future. For dette er ingenting annet enn et lite fastfood-måltid å skjerpe appetitten med før neste fullengder blir sluppet, og det er i det store og hele lite å hente for de som ikke virkelig brenner for Arch Enemys' melodiøse death metal.

Åpningssporet Dead Eyes See No Future, er ikke engang et nytt bidrag. Låta har blitt hentet fra Arch Enemys' forrige album, Anthems Of Rebellion, men er like fullt et av de sterkeste sporene som finnes på denne EPen. Riffene er av veldig gode (om ikke nyskapende...) og fenger på en utmerket måte sammen med det energiske og gjentagende refrenget. De tre neste låtene har blitt tatt opp på en konsert i Paris tidligere i år, og lydopptakene holder en upåklagelig standard. Burning Angel er fra albumet Wages Of Sin (den samme utgivelsen der Angela gjorde sin vokalistdebut i Arch Enemy), mens We Will Rise og Heart Of Darkness finnes på Anthems Of Rebellion. We Will Rise får du også servert i musikkvideoformat (det er kanskje noen som fikk den med seg da videoen ble vist en del på Metal-Svisj for en stund siden). Som default åpnes musikkvideoen i et stort dekkende skjermbilde der bakgrunnen dekker det meste, selve videoen tar bare 20 % av plassen, og i tillegg kan man heller ikke kan forandre på størrelsen av visningen. Problemet løses hvis man lar autostart seile sin egen sjø, og åpner mpg-filen i Windows Media Player, eller et tilsvarende multimedieprogram. Låta er i seg selv erketypisk Arch Enemy, og melodiøse gitarer kjemper om plassen med Angelas energiske og brutale røst, mens thrasha knallfete riff driver låta fremover i en behagelig rytmisk fart.

Etter at livedelen har blitt avsluttet av Heart of Darkness, står coverlåtseksjonen igjen, der Megadeth, Manowar og Carcass skal omfortolkes. Symphony of Destuction (Megadeth) har blitt en ganske monoton sak i Arch Enemys hender, og det er merkelig å høre hvordan låta forandrer karakter til de grader når den blir fremført med ekstremvokal. Kill With Power (Manowar) er en langt tøffere sak, og med energisk aggresjon og flott vokalfremføring konkluderer jeg med at det er en fullt godkjent coverlåt, og til tider fremstår den som enda mer kraftfull enn originalen. På coveren av Incarnated Solvent Abuse (Carcass) får jeg bekreftet at Michael Amott slett ikke har glemt gamle kunster fra sin tid som gitarist i samme band, og låta trøkker bra og bastant, selv om Arch Enemy ikke tilfører noe som helst nytt i sin versjon.

Denne EPen vakler over stupet mot den nest dårligste karakteren, men reddes såvidt på grunn av enkelte låter som er kvalitativt meget gode. Til tross for dette, ser jeg på Dead Eyes See No Future som en ganske så meningsløs utgivelse. Halvparten av låtene er gammelt nytt, og coverlåtene….tja, det er strengt tatt ikke så nødvendig å ha fått dem med seg uansett hvor "sjeldne" de er. Så godt fungerer de ei. Dette lukter pengemelking, og for alle andre enn blodfansen vil dette være en høyst uinteressant utgivelse å anskaffe seg. Sats heller på tidligere fullengdere, og deretter venter du på neste album!