[capsule review in English available]

Hello Goodbye

This Is Only the Beginning - Girl From Saskatoon (2006)
Girl From Saskatoon - Girl From Saskatoon (2012)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Aloha!

Sursøt trio debuterer med sjarmerende og skeiv plankecountry fra plankebyen.

Girl From Saskatoon har skjønt seg på flere viktige ting, som hvor viktig det er å ha et bandnavn som sitter, og å sørge for skikkelig gjennomførte platecover (denne EPen har ikke bare en uimotståelig cowboy-tegning, pappomslaget er håndsydd!). Fredrikstad-trioens debut Aloha My Love er en kort EP, bestående av tre låter og en video, men lang nok til å pirre mine ømfintlige smaksløker.

Saskatoon spiller en hybrid av lofi-country og hjemmelaga garasjerock, passe skranglete og surt - og riktig så charmerende. Aloha My Love er en munter sak, og som tittelen indikerer kledd med en smak av Hawaii. Låten kan dessuten avspilles på datamaskin (quicktime), og det er også en gest vi takker og bukker for. Twisted Wire (av Sean Garrison) har sine kilder noe lengre østover, og jeg tenker et sted oppe i appalache-lia, til den gamle stua i skogen der The Carter Familiy sitter og traller. Låten er tidligere blitt tolket av et annet annerledes countryband, nemlig Chicagos Freakwater på deres fine Springtime (1998). Nå må jeg nok si at Janet Bean har en noe flottere stemme enn Nathalie Bekkelund, men begge høres ut til å ha en ektefølt glede av å det de driver med. Sunday Morning Girl med Erik Roald på cello er hengslete og fengende lofi-pop, og står igjen som min lille personlige favoritt.

Jeg har sett en del på dette bandet rundt omkring på hovedstadens mindre kneiper, og selv om de sikkert ikke kommer til å frelse verden er det noe ekte og fint over Girl From Saskatoon. Dere som tuslet litt utenfor hovedscenen på årets Øya-festival unngikk vel ikke å legge merke til at de der hadde sin egen lille scene, hvor det ble solgt snacks og fremført skeive konserter hver time. Det var som The Shaggs hadde gjenoppstått som punka cowboys. Både surt og søtt på en gang, og passende for å minnes Johnny Cash (fred være med ham):

My journey was forgotten
When I held her in my arms
My wonderlust was stifled