Harold Budd
Brian Eno
Robert Fripp

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mandarindrømmer

Romskips-synth og skotupp-rock fra bandet som har fått med seg en Tangerine Dream på tangenter.

Landing har fått et ganske kredibelt navn innen stiler med rare merkelapper som "space-gaze", "drømmecore" eller ambient synthpop. De er lite trofaste til sine plateselskap, og har gitt ut både på kvalitetslabels som Music Fellowship, BaDaBing og K, men er nå tilbake hos Strange Attractors.

Geografisk har de også flyttet på seg, fra opprinnelige Provo, Utah, har de nå base i Connecticut, men kjernen i bandet har hele tiden vært Aaron og Adrienne Snow. De deler mormoner-bakgrunnen med Low, og også en viss felles referanseramme i band som Slowdive, Windy & Carl og Mojave 3. Men Landing er mer orientert mot spaca ambient og synth/droner. Etter å ha hørt på noen av Tangerine Dreams medio 70-talls skiver den senere tid, var det ikke vanskelig å trekke paralleller til det vi serveres på Brocade. Ei heller var det overraskende å plutselig oppdage at nye medlem Peter Baumann faktisk har en fortid i Tangerine Dream.

Brocade er en variert plate, over de fem låtene presenterer de musikk fra et ganske vidt spekter. 8 minutter lange Loft jogger oss i møte som Salvatore cirka Tempo, groovy kraut på en repeterende bunn med spaca topping. Med unntak av en liten kraft-justering cirka halvveis viser bandet på Loft evnen til tålmodig suggesjon mer enn viljen til å bryte ut av sin egen hypnose. Det er forsåvidt gjennomgående på Brocade. På spor to, 11 minutter lange Yon, benytter de denne evnen i et mer ambient stykke musikk ved å legge bort rytmestikkene og gjemme gitarene. I denne mer minimalistiske settingen lykkes Landing i å male frem det drømmende eventyrland av regnbueaktig new age som coveret lover. Platens beste spor er Spiral Arms, i hvert fall for den som foretrekker noe mer gitar, med varsomt akustisk gitarspill og e-bow/feedback-droner dannes grunnlaget for en psykedelisk romreise av uendelig karakter.

Korte How to Be Clean rokker opp i den bedagelige sfæren, som en mer tradisjonell shogeaze-låt, som også har den genreriktige tilbaketrukne vokalen på plass, samt de tette gitarvegger som trekker mer mot My Bloody Valentine/Spiritualized/Spacemen 3 enn de andre låtene på platen. På over 17 minutter lange Music For Three Synthesizers returnerer de tilbake til tangent-minimalismen fra Yon, som i langsomt sammenvevde mønstre og på rullende bølger luller oss la-la langt inn i tåkeheimen.