Le Savon se Dissout Dans la Rigole

Amor Belhom Duo
Calexico

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vin, druer, ørken og sol

Calexico og Amor Belhom Duo med et noe skuffende samarbeid.

A = Amor, B = Belhom, B = Burns, C = Convertino. Slik er bokstavkoden i dette bandet, med andre ord Amor Belhom Duo + Calexico. Arizona-bandet Calexico tør være et kjent navn, men kanskje ikke alle har kjennskap til den franske duoen?

Naïm Amor og Thomas Belhom forlot like godt de franske vinmarker til fordel for søken etter sine blodsbrødre i ørkenen, og deres selvtitulerte album (2000) bar tydelig preg av god støtte fra blant andre Calexico og Howe Gelb. Som bi-medlem kjenner vi igjen Marianne Dissard, den franske studinen falt pladask for Tucson, og har blitt en gjenganger i disse kretser (hennes bidrag på Calexicos The Ballad of Cable Hogue er fortsatt det mest sensuelle vokalstykket på denne siden av Brigitte Bardot).

Med Tête à Tête slår duoene seg like godt sammen til en kvartett, og med det er det duket for en i utgangspunktet spennende krysning av franske toner og amerikansk musikk. Calexico er kjent for å lykkes med sine musikalske eksperimenter, enten det er innen avantgarde eller mariachi, og med familierøtter i Italia og Tyskland burde de også være rette personer for et sådan prosjekt. Det er derfor litt trist å melde at Tête à Tête ikke har blitt så forrykende som vi kanskje kunne håpet på, men jeg betrygger med at det likefullt er en verdifull utgivelse.

Det er en klar kvalitetesforskjell mellom de to bandene som dette samarbeidet ikke klarer å utligne. Et eksempel er vokalkuttene, for eksempel franske Elevator Baby satt opp mot Joey Burns Gilbert. Med stotrende engelsk og svak stemme makter ikke franskmennene å skape liv med sin ballade, mens Gilbert står som en påle. Den flytende visen er platens vinner og en kommende Calexico-klassiker.

Det er umulig å ikke la seg bevege av den vakre instrumentalen La Valse des 24 Heures som innleder platen. Den er hentet fra Amor Belhoms nevnte plate, og bidrar til å legge lista såpass høyt. Den valseaktige introen forlates dessverre like raskt som den kommer, og de tre neste kuttene er ikke egnet for evigheten. På Mobile Home synges det på fransk om det tokulturelle ståstedet til Amor og Belhom: "...Today I live between two countries, USA, France..." (tekstene er for sikkerhets skyld trykt på begge språk.)

Heldigvis bedrer det seg etter hvert, og John Convertinos nydelige pianolåt, Orange Trees in the Yard er en perfekt åpning til Gilbert - den triste historien er verd platen alene.

Med unntak av et par korte anonymiteter står vi dermed igjen med to lange, instrumentale spor: The Wrestler's Masque og Le Savon se Dissout Dans la Rigole, som tilsammen klokker inn på snaue halvtimen. Begge sporene er mer eksperimentelle i formen, og låter som en søvnig jam mellom musikere på søken etter den evige natt. De drømmende tonene vil gradvis gripe tak i deg, enten du har sovnet eller fortsatt er våken.

Funeral Diner - The Underdark

(Alone Records)

Med The Underdark har emosjonell hardcore fått sin Sgt Pepper!