Silver Jews
Smog

End of Love - Clem Snide (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Skremmende navn som gleder stort!

Den alternative countryrock scenen får en innsprøytning av vitaminer.

New York-bandet Clem Snide har hentet navnet sitt fra en karakter i William S. Burroughs roman Naked Lunch. Ut fra dette kunne man forvente at Clem Snide var et halvveis psykopatisk band fullt av lumske overraskelser og generell galskap. Den gang ei. Riktignok har de overraskelser, men de er ikke skremmende.

The Ghost of Fashion er Clem Snides tredje album, og viser seg å være et riktig så hyggelig bekjentskap. Musikalsk er de litt vanskelige å plassere, men et eller annet sted i skjæringspunktet mellom Neutral Milk Hotel, Silver Jews, Will Oldham og Ryan Adams burde være sånn noenlunde riktig: en dæsj country, en dæsj lo-fi, en dæsj skrallende messingblåsere, en banjo hist og en cello her, og litte grann reinspikka no depression pop.

The Ghost of Fashion starter med den ganske uptempo og spretne Let's Explode hvor de deklarerer "Love is only for the lovely", en noe deprimerende setning som kan lede lytteren til å tro at vi her har med litt triste karer å gjøre. Det viser seg imidlertid at Clem Snide har adskillig mye mer snert og intelligent, positiv ironi enn mange av artistene som det vil være naturlig å referere til rent musikalsk. Og det er ikke til å stikke under en stol at den amerikanske alternative country/folk-scenen etter hvert har blitt temmelig stusslig lyrisk sett. Allerede på The Ghost of Fashions andre spor, Long Lost Twin, skjønner vi at vi har med ganske morsomme folk å gjøre når Eef Barzelay synger "Tonight I feel like Elvis longing for his long lost twin". The Ghost of Fashion fortsetter med alt fra boblende pop (Ice Cube) til softe, sakte countryballader (Joan Jett of Arc). Her finnes egentlig ingen spesielt svake øyeblikk. The Ghost of Fashion framstår som et
gjennomarbeidet album proppfullt av gode, intelligente låter, og bandet høres ut som om de nesten bobler over av spilleglede og kreativitet. Og albumet er definitivt en sårt tiltrengt vitamininnsprøytning når det kommer til det lyriske for den nevnte country/folk-scenen.

Eef Barzelay har uttalt følgende om Clem Snides første utgivelse: "It did in fact seep into the collective unconscious and caused millions of people worldwide to feel a vague sense of resignation." Det virker på ingen måte som om dette er tilfellet for Clem Snide i alle fall. The Ghost of Fashion er en strålende utgivelse og det finnes overhodet ingen tegn på resignasjon fra Clem Snides side.