Neurosis
Godflesh

MoRT - Blut Aus Nord (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Necroindustriell black metal fra Frankrike

Mayhem sodomiserer Neurosis med en joystick laget av Godflesh.

Plateselskapet til franske Blot Aus Nord skryter voldsomt av den nyskapningen bandet visstnok står for. Navn som Mick Harris (Napalm Death), Chuck Schuldinger (Death), og Ihsahn/Samoth (Emperor) blir brukt som sammenligninger, og omtalt som de som "set the markers for their respective genre-spesific standards that long after the original artists move on, their merits remain".

Greit nok, både Mick Harris, Chuck Schuldinger og Ihsahn & Samoth er store navn og har bidratt med mye innenfor sin sjanger, men det er likevel for drøyt å gå så langt som å kalle Blot Aus Nord for et grunnleggende element innenfor sin sjanger: Industriell black metal.

Industriell Black Metal, som strengt tatt ikke er en egen "sjanger", kan beskrives som en form for black metal med langt flere elektroniske elementer enn det som er "normalt". Musikalsk sett ligger bandet i grenselandet mellom Neurosis, Godflesh og Mayhem. Blut Aus Nord har den typiske black metal-appellen, men med trommemaskin og en del synth/samples, som gjør at lyden får et industrielt preg over seg. Det låter kaldt og grimt, med en slags necrolyd, kombinert med det industrielle. Necroindustrielt, kanskje?

Etter en kort intro bestående av buldrende støy, setter platas første ordinære spor, Density, i gang. Jeg har sans for den litt sære måte å tolke black metal på, men har vansker med å skille låtene fra hverandre. Vokalist Vindsval låter slett ikke som en Sval Vind, men snarere som en snerrende stiv kuling, med piskende regn og ingen utsikter for godvær. Likevel blir The Work Which Transforms God litt for monoton og langtekkelig, og det blir direkte kjedelig med den 9 minutter lange avslutningslåten Procession of the Dead Clowns, som ikke leder noensted, og til slutt fades ut.

Blut Aus Nord er verken nyskapende eller særlig orginale. Bandet er riktignok en av grunnleggerne av den franske svartmetallen, og har visstnok en stor fanskare i hjemlandet. Dette er likevel ikke på høyde med det beste, altså det norske, og å sammenligne BAN med Emperor og Death, blir litt som å sammenligne Harald Martin Brattbakk med Zinedine Zidane.